Saláták


Bimbóskel-saláta

A bimbóskelt megtisztítjuk és sós vízben, jól fűszerezve (bazsalikom, borsikafű stb.) puhára főzzük. Amikor kihűlt, levét leszűrjük, almaecettel ízesítjük és olajjal felkavarva a bimbóskelre öntjük, apróra vágott lila hagymát keverünk hozzá és őrölt köménnyel fűszerezzük. Egy órányi pihentetés (összeérlelés) után tálaljuk.

Burgonyasaláta zellerrel

1 kg burgonyát héjában megfőzzük, megtisztítjuk, apró karikára vágjuk. A zellert megtisztítva, felvágva főzzük meg és hagyjuk, hogy levében kihűljön. Egy lila hagymát vékony szeletekre vágunk, mindezt összekeverjük. A zeller levét tárkonyos ecettel, olajjal ízesítjük, céklalével színezzük, s az egészet a keverékre öntjük. Hűtőbe tesszük egy órára és körítésnek, vagy önállóan vacsoraként is tálalhatjuk.

Cékla az asztalon: céklás torma

A cékla ősét már évezredekkel ezelőtt ismerték a Földközi-tenger vidékén. Vitaminokat, ásványi sókat, poliszacharidokat és olyan festékanyagokat tartalmaz, amelyeket a szervezet életfunkcióit kedvezően befolyásolják. Van benne karotin, E-, B1-, B2-, B6- és C-vitamin, nikotinsavamid, magnézium, kálium. Ezeknek tulajdonítható, hogy a nyers céklalé biológiailag igen értékes ital. Ha a répatestet kettévágjuk, világosabb és sötétebb színű, lilás-bordó köröket látunk. A sötétebb színű cékla hatóanyagokban gazdagabb, mint a világosabb. Nem csodaszer, de igen nagy jelentősége van a daganatos megbetegedések megelőzésében és kiegészítő kezelésében. Javítja a hólyag, a máj, a bél működését, tisztítja, erősíti a vérellátást. Ajánlatos napi 10 dkg reszelt cékla fogyasztása. A céklát a magyar konyha szinte csak salátaként ismeri, pedig igen változatosan lehet elkészíteni.

Céklás torma: almaecetes, citromos vízből, 1 kiskanál mézzel, kaporral, majoránnával és csipetnyi sóval ízesített salátalevet készítsünk. 40 dkg céklát és 10 dkg tormát meghámozunk, lereszelünk és a salátalébe forgatjuk. Egy egész almát is reszelhetünk bele. Szójavagdalt, rántott zöldségfélék kiváló kísérője lehet.

Dacziné Dúzs Julianna
(Biokultúra 2001/6)


Céklás csicsókasaláta

Hozzávalók: 60 dkg bíborhenger cékla, 60 dkg csicsóka, 1 dl ecet, 2 dkg só, 5 gr őrölt köménymag, 10 dkg reszelt torma.

Elkészítése: A céklát és a csicsókát meghámozzuk, tormareszelőn lereszeljük. Salátaecetet készítünk (ízlés szerint) a megadott fűszerekkel, és az egészet a tormával együtt összekeverjük.

Mászáros József
(Biokultúra receptek 1996)


Citromos karfiolsaláta

Hozzávalók: Egy kis karfiol, egy teáskanál friss citromlé, egy teáskanál méz.

Elkészítése: A karfiolt egészen kicsi rózsákra szedjük. A megmaradt szárrészeket és a külső levélszárakat megmossuk, összevágjuk és fél pohár vízben egy babérlevéllel és két szem feketeborssal 8-10 percig főzzük, majd leszűrjük. Mikor a főzet kihűlt összekeverjük a mézzel és a citromlével, és ráöntjük a karfiolrózsákra. Frissen tálaljuk.

Meiszner Katalin
(Biokultúra 2008/6)


Csicsókasaláta 1.

2 rész csicsókát és 1 rész nyers zellergumót vékony csíkokra vágunk és savanykás ízu, tetszés szerinti mennyiségű reszelt almával, apróra vagdalt hagymazölddel vagy póréhagymával összekeverjük. Citromlével vagy borecettel, sóval és borssal ízesítjük. Tálaláskor nagyon étvágygerjesztő, ha finomra vágott mandulával szórjuk meg.

Csicsókasaláta 2.

Nyers csicsókát, zellergumót, sárgarépát, karalábét és savanykás almát 1:1 arányban lereszelünk, citromlével, sóval, borssal, és kefirrel összekeverünk, (édesítőszert is adhatunk hozzá). Apróra vágott póréhagymával, hagymazölddel és – ha van – zöldsalátával dúsíthatjuk. Aki szereti, kis fokhagyma is jó bele. Az alapanyagok aránya tetszés szerint váltakoztatható.

Csicsókasaláta 3.

Csicsókát és zellert nyersen vékony csíkokra vágunk és leöntjük az alábbi öntettel: kefirt vagy joghurtot összekeverünk egy jól megmosott narancs lereszelt héjával, a narancs levével, kis citromlével, kevés sóval és, ha szeretjük, édesítővel. Zöldsaláta vagy bármilyen csíranövény is finom bele, utóbbit magunk is csíráztathatjuk.

Csicsókasaláta 4. (Brazíliai)

2 rész nyers csicsókát és 1 rész nyers zellergumót finom csíkokra vágunk. 2:1 arányban összekeverjük főtt rizzsel és apróra vágott hagymával. Citromlével, curryvel ízesített majonézzel öntjük le. Természetesen a só sem maradhat ki. Jó, ha 1-2 órát áll.

Nagyon finom majonéz helyett kefirrel is. Pár szelet banánt belekeverve az íze fejedelmi! Tálaláskor szép, ha zöldsaláta levélre tesszük.

 

Dr. T. Veress Éva
(Biokultúra receptek 1996)


Fetassajtos karfiol

Hozzávalók: Egy kisebb karfiol, kis fej hagyma, egy szelet feta sajt, vagy krémfehérsajt, petrezselyem, vagy más zöldfűszer.

Elkészítése: A megmosott karfiolrózsákat, az apróra vágott hagymát kevés vízben öt percig főzzük, utána lecsepegtetjük egy zománcos szűrőkanálban, majd szépen felhalmozzuk egy üvegtálon, megszórjuk az apróra vágott zöldséggel, és a nagylukú reszelőn lereszelt feta sajttal. Úgy néz ki, mint egy behavazott hegycsúcs.

Meiszner Katalin
(Biokultúra 2008/6)


Szezámmagos répasaláta

Hozzávalók két személyre: három közepes méretű sárgarépa, egy karalábé, fél csokor petrezselyem, két evőkanál szezámmag, fűszeres kukoricacsíraolaj, csipetnyi szerecsendió, csipetnyi só, bors. Az olaj és a fűszerek ízlés szerint.

Elkészítése: párolt változat: a répát, karalábét vékonyra szeletelni, a vékony szeleteket olajban megpárolni, párolás közben szezámmaggal, szerecsendió-reszelékkel és apróra vágott petrezselyemmel megszórni, végül citromlével meglocsolni.

Nyers változat: a szezámmagot külön olajon gyengén megpirítani. A répát, karalábét lereszelni, a reszeléket olajjal és citromlével megcsurgatni, a pirított szezámmaggal és az apróra vágott petrezselyemmel, valamint a szerecsendió-reszelékkel megszórni és az egészet összekeverni. Fél órát hagyjuk állni, hogy az ízek összeérjenek.

Szőnyi Lászlóné
(Biokultúra 2005/4)


Halsaláta

Hozzávalók: 1-1,5 kg hal, sárgarépa, zellergumó, fehérrépa, hagyma, almaecet; fűszerek: bors, koriandermag, mustármag, babérlevél.

Elkészítése: A zöldségeket megtisztítjuk, karikára vágjuk és vízben puhára pároljuk. Az utolsó 10 percben a páclébe beletesszük a fűszereket, az almaecetet és a halat. Miután a hal is elkészült, hagyjuk a páclében kihűlni, utána óvatosan tálra helyezzük, levét ráöntjük, de csak annyit, hogy éppen elfedje. Ha szükséges, még savanyítjuk, a párolt zöldségekkel díszítjük és így tálaljuk. Egészséges, diétás étel.

Dr. T. Veress Éva
(Biokultúra receptek 1996)


Karalábésaláta zöldhagymával

Hozzávalók: egy kis fej karalábé, 1-2 szál zöldhagyma, 1 teáskanál növényi olaj, néhány csepp citromlé.

Elkészítése: A karalábét meghámozzuk, lereszeljük, kézzel hozzákeverjük az apróra vágott zöldhagymát. Az olajat összekeverjük a citromlével, ráöntjük a salátára és fedő alatt fél órát állni hagyjuk.

Meiszner Katalin
(Biokultúra 2008/6)


Nyers télisaláta

Hozzávalók: 20 dkg sárgarépa, 10-10 dkg zeller, cékla, feketeretek, valamint olaj, tejföl, méz, só, citromlé, snidling.

Elkészítése: A zöldségféléket megtisztítjuk és lereszeljük. Színek szerint elrendezzük a tálon, és leöntjük a következő mártással: a tejfölt kikeverjük az olajjal, mézzel és a fűszerekkel. A tetejét meghintjük frissen vágott metélőhagymával.

Dacziné Dúzs Julianna
(Biokultúra 2001/6)


Olajos sültpaprika-saláta

Hozzávalók: Személyenként 2-4 zöldpaprika, 5 kanál almaecet, olaj, só, bors, borsfű, egy gerezd fokhagyma.

Elkészítése: a zöldpaprikát sütőben vagy platnin egészben megsütjük, vékony héját lehámozzuk. Salátaöntetet készítünk ecetből, olajból, a tört fokhagymából és a fűszerekből, és azt ráöntjük a megsült paprikára. Két órán át a jégszekrényben érleljük és a hús mellé tálaljuk. Lehet diétás önálló vacsora is fogyókúrázóknak.

Reszelt torma almával

20 dekányi tormát megtisztítunk, apróra reszeljük, majd négy-öt almát is felreszelünk apróra, összekeverjük, almaecettel, sóval ízesítjük.

Megjegyzés: szendvics krémnek használhatjuk. Az élelmiszer üzletből vásárolt ecetes tormát is felszaporíthatjuk reszelt almával. Így jóval ízletesebb és kiadósabb.

Dr. T. Veress Éva
(Biokultúra receptek 1996)


Saláta porcsinfűből

Tulajdonképpen nem is azt kellene írni, hogy saláta, mert ahhoz citrom, méz is hozzátartozik. A porcsinhoz egyik se kell. Azok a pozsgás, halványzöld levélkék, a zöldes-piros zsenge szár olyan finom édeskés-savanykás ízt ad, hogy fölösleges minden ízesítés. (Persze csak annak, akinek a multiédességek még nem rontották meg az íz-érzékelését, vagy aki már felismerte a veszélyt, és visszafogta az édesítést.)

Nagyon meg kell mosni, mert rendszerint elterül a földön, és még sós vízbe is érdemes beáztatni, hogy biztosan tiszta legyen. Négy-öt perc ázás után kivehetjük, vágódeszkán aprítsuk meg, és egy marék porcsinra számítva adjuk hozzá egy közepes vöröshagyma felét. Azért csak ennyit, hogy nem nyomja el a hagyma az ízét. Aprítsuk össze jól a hagymát is, keverjük bele a porcsinba, sózzuk meg egy icipicit, és terítsük szét egy lapos tálon.

Ha egy kenyérszeletet megkenünk bármivel (vajjal, tejfölös túróval, margarinnal) és rányomjuk a zöld vagdalékra a megkent oldalát, jócskán ráragad. Tegyünk most rá erre a zöld alapra piros paradicsomot, sárga paprikát, sárga tojáskarikákat – csodaszép szendvicseket kapunk. A fantáziának semmi se szab határt – tegyünk rá mindent, ami színesíti, és ami az adott évszakban elérhető. Az első találkozáshoz még sok segéderőre van szükség, hogy elfogadtassuk szeretteinkkel, de ha megkóstolták, később még a kényesebb ízlésűek is megszeretik. Ha minden kötél szakad, még mindig megízesíthetjük salátaöntettel a saját szokásaink szerint.

A kertészek nagy halmokban gyomlálják ki a veteményesből, pedig Isten ajándéka ez is, csak éppen nem kell megszakadni érte. De, sokszor úgy tűnik, éppen az a baj vele, ezért nem becsüljük. Olvassuk el a gyógynövénykönyvekből, milyen gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban. Érdemes kísérletezni vele!

Jánosik Zsuzsa
(Biokultúra 2003/2)


Szezámmagos répasaláta

Hozzávalók két személyre: három közepes méretű sárgarépa, egy karalábé, fél csokor petrezselyem, két evőkanál szezámmag, fűszeres kukoricacsíraolaj, csipetnyi szerecsendió, csipetnyi só, bors. Az olaj és a fűszerek ízlés szerint.

Elkészítése: párolt változat: a répát, karalábét vékonyra szeletelni, a vékony szeleteket olajban megpárolni, párolás közben szezámmaggal, szerecsendió-reszelékkel és apróra vágott petrezselyemmel megszórni, végül citromlével meglocsolni.

Nyers változat: a szezámmagot külön olajon gyengén megpirítani. A répát, karalábét lereszelni, a reszeléket olajjal és citromlével megcsurgatni, a pirított szezámmaggal és az apróra vágott petrezselyemmel, valamint a szerecsendió-reszelékkel megszórni és az egészet összekeverni. Fél órát hagyjuk állni, hogy az ízek összeérjenek.

Szőnyi Lászlóné
(Biokultúra 2005/4)


Tavasz saláta)

Hozzávalók: 1 kis kemény fej saláta, 1 kígyóuborka, 1 csokor hónaposretek, 1 csokor zöldhagyma zöldjével, 4 db keményre főtt tojás, 4 evőkanál zabpehely, 2 dl majonéz vagy joghurt, 1 dl száraz fehérbor, 2 dl tejföl, só, törött fekete bors.

Elkészítése: az uborkát megmossuk és héjastul vékony szeletekre vágjuk, a megtisztított retket ugyancsak héjastul vékony szeletekre vágjuk. A megmosott salátát laskára vágjuk, a zöldhagymát pedig vékony karikákra. Az összes felaprított zöldséget salátástálba tesszük, ráreszeljük a kemény tojásokat, majd a tálat lefedve betesszük a hűtőbe. A mártáshoz a majonézt vagy a joghurtot simára keverjük a borral, tejföllel, hozzáadjuk a zabpelyhet, sóval, törött borssal fűszerezzük. Külön tálban a hűtőszekrényben lehűtjük, és közvetlenül a tálalás előtt öntjük rá a salátára.

Biokultúra Egyesület Békési Helyi csoportja gyűjtéséből
(Biokultúra 2004/4)


Tavaszi zöldségestál csicsókával

A biosoknak nem kell bemutatni a csicsókát, többször volt már szó róla. Nyomelemekben gazdag, ápolást nem igényel, sőt, azt mondják, kiirtani is nehéz, ha egyszer bevisszük a kertbe. De miért kellene kiirtani, ha számtalan előnye van? Cukorbetegeknek ideális, nem igényel inzulint. Megtisztítva, nyersen fogyasztva hasonlít az íze a friss karalábéhoz, vagy a retekhez, csak éppen soha nem fás. Egész télen a földben maradhat. Azt mondhatjuk, hogy amilyen igénytelen, olyan hasznos.

Nyersen a leghasznosabb. De néhány gumót áldozzunk föl a változatosság kedvéért, és egy kicsit süssük meg. Illetve ez nem is sütés, csak párolás szinte. Személyenként két közepes gumót számítva gyaluljuk le vékony szeletekre. Ugyanígy gyaluljunk vele egy szál sárgarépát, egy szál fehérrépát, és ha van, egy-két tenyérnyi nyers sütőtököt is. A vékony karikára gyalult zöldségeket pároljuk három-négy percig két evőkanál vízzel, fedő alatt egy serpenyőben. Vágjunk ez alatt az idő alatt apróra egy közepes vöröshagymát, és ha már úgy látjuk, hogy a zöldségek egy nagyon pici aranybarna pírt kaptak, zúdítsuk hozzájuk a hagymát is. Átnyomhatunk néhány gerezd fokhagymát is egy présen, finom ízt ad az egésznek.

Most csökkentsük a hőt a serpenyő alatt és öntsünk a zöldségekre két evőkanálnyi olajat. Lehet hidegen sajtolt is, mert már nem sütjük. Már csak két-három percig menjen a gáz vagy a villany. Zárjuk el a serpenyő alatt, de födőt ne vegyük le, hadd puhuljanak egy kicsit a gőzben.

Menjünk ki a kertbe vagy a balkonládához és szedjünk friss tyúkhúrt vagy egy marék friss zamatos turbolyát, esetleg más idényzöldséget. (A turbolyát csak akkor szedjük, ha biztosan ismerjük. Keressünk egy növényismerőt a közelünkben, aki megmutatja, nehogy a bürökkel keverjük össze, mert ilyenkor nagyon korán még nincs meg az erős ánizsillata, ami segít felismerni. De kellő gyakorlattal már később magunk is rátalálunk, és ilyenkor is vitamindús.) Mossuk meg a zöldeket nagyon alaposan, vágjuk össze nagyon apróra, és hintsük meg a párolt, ropogós, csicsókás zöldséget vele. Gyönyörű színes lesz egy fehér tányéron.

Jó fekete rozskenyér illik hozzá, de semmi só! Próbáljuk ki egyszer, milyen édesek az icipicit megsütött, félig nyers zöldségkarikák. Ráadásul azt mondják, hogy a fehérrépa az egyik legjobb kalciumforrás. Mi azonban csak főve ismerjük, a levesből. Állítom, ha így megkóstoljuk, elhisszük, hogy édes csemegénk is finom, a csicsókával együtt.

Jánosik Zsuzsa
(Biokultúra 2004/3)


Téli vitaminsaláta

Sárgarépát, céklát, almát, tormát le kell reszelni, mézet teszünk rá és 1 vagy 1 citromlevet. Jól összekeverjük. A család minden tagja naponta 1 decis pohárravalót egyen meg. Minden vitamin-injekciónál többet ér.

Szőke Kálmánné
(Biokultúra 2001/6)


Vitaminsaláta

Hozzávalók: 2 db fejes saláta, 1 db újhagyma, 30 dkg sárgarépa, 30 dkg csicsóka, 3 db kemény tojás, 1 doboz kukorica (25 dkg), 1 csomag hónapos retek, 4 dkg só, 5 dkg tormás mustár, 5 cl citromlé, 30 dkg majonézmártás.

Elkészítése: A salátát metéltre, a többi anyagot nyersen káposztareszelőn lereszelve sózzuk, majd kinyomjuk és a majonézbe keverjük. A leírt fűszerekkel ízesítjük. Önálló vacsorának is nagyon jó.

Mészáros József
(Biokultúra receptek 1996)