Gyakran ismételt kérdések (GY.I.K.) az ÖKO 2024 pályázati felhíváshoz
Vannak olyan területeim, amelyek bérleti szerződése a program vége előtt lejárnak. Ezekkel a területekkel is pályázhatok?
Olyan terület is bevonható a programba, amely vonatkozásában határozott idejű szerződéssel rendelkezik a kedvezményezett és a határozott idejű szerződés a kötelezettségvállalási időszak vége (2029. december 31.) előtt lejár. Ha nem kerül meghosszabbításra a szerződés, akkor lehetőség van a lejárat évére vonatkozóan, a lejárat évének január 15. napjáig visszavonási kérelem benyújtására kizárólag azon területekre (helyrajzi számokra) amelyek vonatkozásában lejárt a bérleti szerződés. Ez esetben a visszavont területekre korábban kifizetett támogatás nem minősül jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak.
ÖKO támogatásba bevihető jelenleg AKG programban támogatott poligon vagy újra kell mérni a területet.
Ha az adott, jelenleg AKG-s kötelezettségvállalással érintett egybefüggő terület (a továbbiakban: KET) megfelel az ÖKO felhívás KET-re vonatkozó előírásainak, akkor a KET poligonja felhasználható az ÖKO támogatás igényléséhez.
Megjegyzés: fontos, hogy egy KET 1 ökológiai státuszban legyen, mert ha több ökológiai státuszú területet tartalmaz a KET, akkor a KET ökológiai státusza a leghamarabb átálló területrész alapján kerül megállapításra.
Szántó és gyep területeim is vannak. Van arra lehetőség, hogy a szántó területeket AKG-ba, a gyepeket pedig ÖKO támogatásba vigyem be?
Igen.
Átadható a támogatásba bevitt terület?
Igen. Minden KET a kötelezettségvállalási időszak alatt – a vis maior esetek kivételével – egyszer átadható. Átadás esetén figyelni kell arra is, hogy
- a tanúsító szervezettel kötött szerződés is megkötésre kerüljön időben az átvevővel
- az átvevő az átvétel évének január 1. napjától rendelkezzen jogszerű földhasználattal
- gyep esetén az átvevő az átvétel évének január 1. napjától rendelkezzen tenyészettel és az átvétel évében rendelkezzen az előírt mértékben (0,2 állategység/ha) állatállománnyal az ENAR nyilvántartásban.
Hogyan történik a felhívás alábbi előírásának ellenőrzése?
„Ha egy támogatási kérelemben szereplő terület a 2024. évben a VP4-11.1.1-11.2.1-18. vagy VP4-11.1.1.-11.2.1.-21 kódszámú intézkedésekben átállt státusszal került tanúsító szervezet által visszaigazolásra, és a felhívás keretében tanúsító szervezet adatszolgáltatása alapján 2025. január 1. napon átállási státuszú, akkor a kedvezményezett az adott terület vonatkozásában a 2018/848/EU rendelet II. melléklet 1. részében foglalt átállási időszakok megsértése miatt nem jogosult támogatásra.”
A támogatási kérelemben feltöltött poligonok a fenti előírás ellenőrzése során összemetszésre kerülnek a VP4-11.1.1-11.2.1-18. vagy VP4-11.1.1.-11.2.1.-21 kódszámú intézkedések keretében, a 2024. év vonatkozásában átállt státusszal visszaigazolt KET-ek geometriájával és az átfedő részek elutasításra kerülnek.
Megjegyzés: ha a 2024. évhez képest változás történik a terület használójának személyében, fontos, hogy a kérelmet benyújtó kedvezményezett jelezze a tanúsító szervnek, ha a támogatásba bevonni kívánt terület 2024-ben már átállt státuszú területként volt nyilvántartva.
Egyre többen kérik, hogy küldjük meg számukra a tanúsítási szerződést, mert, hogy csatolni kell a pályázás során, miközben mi úgy értjük, hogy erre nincs szükség.
Nem szükséges a támogatási kérelemhez szerződést csatolni.
Sokan úgy értelmezik, hogy a 2025-re átnyúló szerződéseket újra kell kötni 2025. január 1-ig (2025. január 1-től) miközben mi úgy értelmezzük, hogy elég azokat megkötni, újra kötni lejáratuk előtt.
A 2025-re átnyúló szerződést nem szükséges újra kötni, hiszen az érvényes lesz 2025. január 1. napjától is. A lényeg, hogy a lejárat előtt újra legyen kötve, hogy folyamatos legyen a szerződéses jogviszony, azaz az adott év minden napjára rendelkezzen szerződéssel a kedvezményezett.