Gyakran ismételt kérdések (GY.I.K.) az ÖKO 2024 pályázati felhíváshoz
Vannak olyan területeim, amelyek bérleti szerződése a program vége előtt lejárnak. Ezekkel a területekkel is pályázhatok?
Olyan terület is bevonható a programba, amely vonatkozásában határozott idejű szerződéssel rendelkezik a kedvezményezett és a határozott idejű szerződés a kötelezettségvállalási időszak vége (2029. december 31.) előtt lejár. Ha nem kerül meghosszabbításra a szerződés, akkor lehetőség van a lejárat évére vonatkozóan, a lejárat évének január 15. napjáig visszavonási kérelem benyújtására kizárólag azon területekre (helyrajzi számokra) amelyek vonatkozásában lejárt a bérleti szerződés. Ez esetben a visszavont területekre korábban kifizetett támogatás nem minősül jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak.
ÖKO támogatásba bevihető jelenleg AKG programban támogatott poligon vagy újra kell mérni a területet.
Ha az adott, jelenleg AKG-s kötelezettségvállalással érintett egybefüggő terület (a továbbiakban: KET) megfelel az ÖKO felhívás KET-re vonatkozó előírásainak, akkor a KET poligonja felhasználható az ÖKO támogatás igényléséhez.
Megjegyzés: fontos, hogy egy KET 1 ökológiai státuszban legyen, mert ha több ökológiai státuszú területet tartalmaz a KET, akkor a KET ökológiai státusza a leghamarabb átálló területrész alapján kerül megállapításra.
Szántó és gyep területeim is vannak. Van arra lehetőség, hogy a szántó területeket AKG-ba, a gyepeket pedig ÖKO támogatásba vigyem be?
Igen.
Átadható a támogatásba bevitt terület?
Igen. Minden KET a kötelezettségvállalási időszak alatt – a vis maior esetek kivételével – egyszer átadható. Átadás esetén figyelni kell arra is, hogy
- a tanúsító szervezettel kötött szerződés is megkötésre kerüljön időben az átvevővel
- az átvevő az átvétel évének január 1. napjától rendelkezzen jogszerű földhasználattal
- gyep esetén az átvevő az átvétel évének január 1. napjától rendelkezzen tenyészettel és az átvétel évében rendelkezzen az előírt mértékben (0,2 állategység/ha) állatállománnyal az ENAR nyilvántartásban.
Hogyan történik a felhívás alábbi előírásának ellenőrzése?
„Ha egy támogatási kérelemben szereplő terület a 2024. évben a VP4-11.1.1-11.2.1-18. vagy VP4-11.1.1.-11.2.1.-21 kódszámú intézkedésekben átállt státusszal került tanúsító szervezet által visszaigazolásra, és a felhívás keretében tanúsító szervezet adatszolgáltatása alapján 2025. január 1. napon átállási státuszú, akkor a kedvezményezett az adott terület vonatkozásában a 2018/848/EU rendelet II. melléklet 1. részében foglalt átállási időszakok megsértése miatt nem jogosult támogatásra.”
A támogatási kérelemben feltöltött poligonok a fenti előírás ellenőrzése során összemetszésre kerülnek a VP4-11.1.1-11.2.1-18. vagy VP4-11.1.1.-11.2.1.-21 kódszámú intézkedések keretében, a 2024. év vonatkozásában átállt státusszal visszaigazolt KET-ek geometriájával és az átfedő részek elutasításra kerülnek.
Megjegyzés: ha a 2024. évhez képest változás történik a terület használójának személyében, fontos, hogy a kérelmet benyújtó kedvezményezett jelezze a tanúsító szervnek, ha a támogatásba bevonni kívánt terület 2024-ben már átállt státuszú területként volt nyilvántartva.
Egyre többen kérik, hogy küldjük meg számukra a tanúsítási szerződést, mert, hogy csatolni kell a pályázás során, miközben mi úgy értjük, hogy erre nincs szükség.
Nem szükséges a támogatási kérelemhez szerződést csatolni.
Sokan úgy értelmezik, hogy a 2025-re átnyúló szerződéseket újra kell kötni 2025. január 1-ig (2025. január 1-től) miközben mi úgy értelmezzük, hogy elég azokat megkötni, újra kötni lejáratuk előtt.
A 2025-re átnyúló szerződést nem szükséges újra kötni, hiszen az érvényes lesz 2025. január 1. napjától is. A lényeg, hogy a lejárat előtt újra legyen kötve, hogy folyamatos legyen a szerződéses jogviszony, azaz az adott év minden napjára rendelkezzen szerződéssel a kedvezményezett.
Hogyan lehet eljárni, ha a KET a jogszerű földhasználathoz igazítása miatt átcsúszik nem öko területekre? (A fekete betűs a Biokontroll felvetése, a pirossal jelöltek az AM álláspontját tükrözik.)
Az ökológiai gazdálkodó adott KET-tel vett részt a korábbi ÖKO Programban. Az új támogatási programban is részt kíván venni ugyanezzel a területméretű KET-tel. A területmérés alapján azonban kiderült, hogy gazdálkodását pl. 30 méteres sávszélességgel eltolva kell folytatnia, mert a KET területe a gyakorlatban a jogszerű földhasználathoz igazítás miatt eltolódik. (Tehát a kötelezettségvállalással érintett átállt területből egyik oldalon adott esetben 30 métert elveszít, másik oldalon pedig 30 méteres sávban „új” területe keletkezik, olyan területen, amely korábban nem ökológiai művelés alatt állt.) Ilyen esetekben az EU Bio rendeletek értelmében az „új” területet át kell állítani. Ennek következtében az újonnan ökológiai gazdálkodásba vont terület ökológiai státusza átállási 1, a terület további része pedig átállt.
Véleményünk szerint, amennyiben az eltolódás miatti „új” terület a 0,25 hektárt eléri, külön KET-ként jelölve, a gazdálkodó átállási támogatásra nyújthatja be kérelmét, ugyanis ez az EU Bio rendeletek értelmében átállás, nem újra átállás. Kérjük értelmezésünk helyességének megerősítését.
Az értelmezés helyes.
Ekkor a Biokontroll adatszolgáltatása 2 KET-re vonatkozóan eltérő ökológiai státusz megadásával fog történni.
Amennyiben az „új” terület a 0,25 hektárt nem éri el, vagy a gazdálkodó nem kíván átállási támogatást igényelni, de azonos fajlagos támogatású növénnyel borított, az átállt területtel egy KET-be mérve, a gazdálkodó átállt támogatásra nyújthatja be a kérelmét**, tekintettel arra, hogy a pályázati felhívás 5. mellékletének II.2 pontja értelmében „Amennyiben a kedvezményezett a területmérés során nem külön KET-ként méri fel az átállás alatti és az átállt területeket, illetve az átállás alatti területeket nem az átállási időszak kezdete alapján méri fel, akkor a korábban átálló terület átállási időszakának kezdete alapján kerül meghatározásra az egész kötelezettségvállalással érintett egybefüggő terület ökológiai státusza.”
** A támogatási kérelemben a kedvezményezett nem jelöli meg a KET ökológiai státuszát, azt a tanúsító szervi visszaigazolás alapján állapítja meg a Kincstár.
A hivatkozott felhívási szabályzás alapján, ha egy adott KET tartalmaz átállás alatti és átállt területrészt is, akkor a KET ökológiai státusza átállt lesz.
Ebben az esetben a Biokontroll nyilvántartásában a KET egy része átállási 1, másik része átállt státusszal fog szerepelni, de az adatszolgáltatás során a 1 KET-re vonatkozóan a magasabb ökológiai státuszt fogja visszaigazolni, azzal a megjegyzéssel, hogy a nyilvántartásunkban részben átállási az egybefüggő támogatásban részt vevő terület.
Megjegyezzük, hogy az EU Bio előírások értelmében az ökológiai gazdálkodónak lehetősége van arra, hogy eltérő ökológiai státuszú, de ugyanazon növénykultúrát egybefüggően műveljen. A Biokontroll ezt az esetet tudja kezelni, hiszen a területek nyilvántartása nem KET alapján történik és az eltérő ökológiai státuszú termények elkülönítésének is megvannak a szabályai.
A felhívás is megengedi, hogy eltérő ökológiai státuszú területeket egy KET-ként mérjenek fel, ugyanakkor a fajlagos támogatási összeg megállapítása miatt előnyösebb lehet, ha külön KET-ként történik a kimérése a különböző ökológiai státuszú területeknek, amennyiben a különálló részek megfelelnek a KET kialakítás feltételeinek.
35 Biokultúra és/vagy Biokontroll kérdés, és a rájuk adott agrárminisztériumi válasz
- A tábláimat KET-ként fel kell mérnem EOV koordináták megadásával, shape fájlként. A felmérést akár végezhetem magam is, ha van erre alkalmas eszközöm? Tehát számla, vagy bármilyen jegyzőkönyv nélkül is érvényes a shape fájl?
Igen, számla, jegyzőkönyv nélkül is érvényes a shape file.
- Adott egy 19ha-os egybefüggő szántóföld, amely több helyrajzi számból tevődik össze, de egy táblaként van kezelve, azonos kultúrát termelek rajta. Ilyenkor elég a szegély mentén egy táblaként felmérni, vagy helyrajzi számonként külön kell?
Elegendő a szegély mentén egy táblaként felmérni.
- Mit értünk a hagyományos gyümölcsös fogalma alatt? Utal rá a felhívás, hogy ezek nem támogathatóak.
KAP-RD20a-1-24 Ökológiai gazdálkodás támogatása (ÖKO) pályázati felhívás kapcsán nem releváns a hagyományos gyümölcsös, mint fogalom. A hagyományos gyümölcsös az ÖKO24 felhívásban támogatott hasznosítások tekintetében valóban nem támogatott, azonban heterogén ültetvény esetében e gyümölcsösök vegyes hasznosítás formájában bevonhatók a támogatásba. A hagyományos gyümölcsösök támogathatóságára való tekintettel is az ültetvények életkora nem került szabályozásra a felhívásban. Amennyiben a kedvezményezett vegyes ültetvény hasznosítást választ, annak kapcsán – extenzív ültetvény esetében – a tőszámra vonatkozóan került meghatározásra előírás (minimum 240 tő/hektár). Fontos továbbá, hogy a gyümölcs- és szőlőültetvényeket az ültetvénycsoportnak megfelelő termeléssel hasznosítani kell és az ültetvényt megfelelő kultúrállapotban kell tartani. A Magyar Államkincstár helyszíni vizsgálat során ellenőrzi a hasznosítási kötelezettség teljesülését.
- Ha a 2021-ben feltöltött shape fájlt követően a Kincstár 2023-ban kizárt 2000 m2-t, akkor a most letölthető verzió már az így korrigáltat tartalmazza, vagy újra ki kell mérni?
Valamennyi támogatói okirat (TO) shape fájla letölthető a Kincstár elektronikus ügyintézői felületéről. A TO azonosító alapján beazonosíthatók a döntések. Ha a kizárásról szóló TO-hoz tartozó shape-et tölti le, akkor az már a csökkentett területet fogja tartalmazni. Ha nem található még meg a kizárást tartalmazó TO, akkor a régebbi poligon határait lehet mozgatni és ráigazítható a poligon a jogszerű földhasználattal rendelkező területre.
- Miért kell tápanyaggazdálkodási tervet készíteni?
Integrált növényvédelmi alapelvként elősegíti az okszerű tápanyag-gazdálkodást, a talaj szervesanyag-tartalmának megtartását, illetve növelését, valamint a környezet- és költségkímélő gazdálkodást.
- Miért csak június 15-ét követően lehet kaszálni szántón az új telepítésű zöldugart a második évben? Már a június 1. is késői a gyomnövények elszaporodása miatt.
Az ÖKO pályázati felhívás nem tartalmaz ilyen rendelkezést. Az AKG tartalmaz kaszálási időre vonatkozó korlátozást első sorban a földön fészkelő madarak védelme érdekében. A fészkelési időhöz van igazítva az időpont.
- Kérhető-e támogatás akkor, ha a szőlő ültetvény nem éri el az 1 hektárt, konkrétan 0,3 hektár, de a többi gyümölcsültetvénnyel együtt a 6 hektárt is meghaladja?
A felhívás értelmében a KET támogatható területének minimális területnagysága 0,25 ha. A KET az a terület, amely szőlő- és gyümölcs ültetvény esetén egy ültetvénycsoportba (extenzív gyümölcsültetvény, intenzív gyümölcsültetvény, szőlőültetvény) tartozó növényfajokkal hasznosított. Egy KET-en belül csak egy ültetvénycsoportba tartozó növényfajok lehetnek. A támogatási kérelem tekintetében jogosultsági feltétel, hogy a KET-ek összterülete elérje az 1 ha-t. Összefoglalva: több KET-tel is el lehet érni az 1 ha-t.
- Milyen területi adatot lehet megjelölni az öko támogatási kérelemben a sok területi adat közül? Hogyan lehet eltérés a MePAR és a légi felvételek között? A MePAR alapján beadott területet kifogásolja a Kincstár.
A MePAR-ban található ortofotókat és a blokkhatárokat, valamint a fedvényeket folyamatosan frissíti a Kincstár. Általában 3 évente történik általános frissítés, de változás bejelentés alapján az adott változás külön kivizsgálásra kerül a tárgyév vonatkozásában.
- Ha földbérleti szerződéssel rendelkezem arra a területre, amellyel részt kívánok venni a 2025-2029 Programban és 3 év múlva lejár, akkor fel kell bontani most a szerződést és meg kell kötni úgy, hogy 2029-ig érvényes legyen? Vagy elég akkor hosszabbítani, amikor lejár a bérleti szerződés?
Elegendő a lejárat előtt hosszabbítani a bérleti szerződést, azonban fontos, hogy folyamatos legyen a szerződéses jogviszony, azaz az adott év minden napjára rendelkezzen szerződéssel (ezáltal jogszerű földhasználattal) a kedvezményezett.
- Támogatható terület marad-e a szántón az a rész, ahová az 5 év során egy fasor kerül telepítésre?
Amennyiben a kérdés arra irányul, hogy a KAP stratégiai terv alapján meghirdetett KAP-RD21-RD22-1-25 Agrár-erdészeti rendszerek telepítése, ápolása és fenntartása című pályázati felhívás keretében tervez fás élőhelyet kialakítani (Mezővédő fasor telepítése mezőgazdasági művelés alatt álló területen tevékenységtípus), akkor a válasz igen. A kialakított területnek azonban meg kell felelnie a Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervből nyújtott támogatások igénybevétele során alkalmazandó feltételekről szóló tárgyévi rendelet ökológiai határsáv meghatározásában szereplő minimális és maximális határértékeknek. A megfelelően kialakított ökológiai határsáv egyéb tájképi elemnek minősül, és ezáltal a mezőgazdasági tábla részét képezve támogatható területnek minősül.
- Mivel igazolható a jogszerű földhasználat, ha a termőföld vásárlásának földhivatali bejegyzése nem fog megtörténni 2025. január 1-ig? A termőföld hasznosítása meg fog kezdődni 2025. január 1-től.
Adásvételi szerződés másolatával.
- Meglévő dióültetvényem 10×9-es. Akkor ezzel már nem fogok tudni részt venni a pályázatban?
Részt tud venni a KAP-RD20a-1-24 Ökológiai gazdálkodás támogatása (ÖKO) pályázati felhívásnak megfelelő extenzív dió ültetvényként, amennyiben a hektáronkénti tőszám eléri a minimum 100 vagy intenzív dió ültetvény esetében a 200-at.
- Ökológiai gyepterülettel szeretnék részt venni a pályázatban. Az ehhez kapcsolódóan előírt állatnak is ökológiai állattartásban kell lennie?
A KAP-RD20a-1-24 Ökológiai gazdálkodás támogatása (ÖKO) pályázati felhívás nem fogalmaz meg ilyen jellegű elvárást.
- Ha most indítjuk a gyepterületek átállását, akkor az állategységnél a 2024. decemberi bejelentett állapotot veszik figyelembe, vagy pedig éves átlagot kell hozni az előző évről?
Éves átlagot vesznek alapul. A többletpont tekintetében a 2024. évet, míg az előírt állatsűrűség tekintetében a tárgyévet (első év 2025) vizsgálja a Kincstár a hivatkozott nyilvántartások alapján. - Ha egy korábbi természetes gyepet, ami nem volt művelés alatt, így a művelés hiánya miatt a MePAR-ban bezárt blokkba került, most művelésbe vonunk, akkor szükséges-e már most változásvezetést kérni, vagy majd elég május 15-ei határidővel megkérni az EK-ban?
A felhívás így rendelkezik a nem támogatható területekről: A KET kimérése során figyelembe kell venni, hogy a támogatási kérelem benyújtásakor a KET nem tartalmazhat olyan területet, amely a MePAR-ban nem támogatott területként jelölt. E pont alól kivétel a nem támogatott területre fedő vizes élőhelyek és tőzeglápok, valamint azon nem támogatható területek, amelyek vonatkozásában a 2024. évi egységes kérelem keretében változás vezetési bejelentés történt és a változás vezetési bejelentés feldolgozása a támogatási kérelem benyújtásáig nem történt meg.
A fentiek értelmében az érintett terület kapcsán már a 2024. évi egységes kérelem keretében változás vezetési kérelem beadására lett volna szükség.
- A KAP jövőbeli reformja lehet-e hatással ebben a pályázati felhívásban rögzített előírásokra?
Nem.
- Mi a teendő, ha a gyepterületekre vonatkozó haszonbérleti szerződés 2027-ben jár le?
A haszonbérleti szerződés idejében történő újrakötése vagy a terület visszavonása
– „…lejáró földhasználattal érintett területek visszavonása esetén a kedvezményezettnek visszavonási kérelem benyújtásával egyidejűleg szükséges becsatolni a lejáró földhasználat igazolására szolgáló dokumentumot (pl. haszonbérleti szerződés, megbízási szerződés, földhasználati lap másolata)”; vagy
– a haszonbérleti szerződés a lejárat előtt újra legyen kötve, hogy folyamatos legyen a szerződéses jogviszony, azaz az adott év minden napjára rendelkezzen szerződéssel (és ezáltal jogszerű földhasználattal) a kedvezményezett.
- Mi történik, ha a koromból adódóan, előre nem várt esemény miatt nem fogom tudni teljesíteni a 2029-ig vállalt kötelezettségemet? Van-e lehetőség családon belül átadni az ültetvény kezelését?
Igen, lesz lehetőség a kötelezettségek átvételére.
- Kell a hozamot igazolni?
KAP-RD20a-1-24 Ökológiai gazdálkodás támogatása (ÖKO) pályázati felhívásban nincs hozam igazolásával kapcsolatos elvárás.
- Megvalósítható-e, hogy még nem vágtam ki a dió ültetvényemet, de menet közben a sorok közé más kultúrát betelepítek?
„Dió, pekándió, szelídgesztenye, komló esetén az egyes KET-ek csak dió, pekándió, szelídgesztenye és komló fajokat tartalmazhatnak.”
- Bevihető-e a pályázatba olyan terület, amelyre csak 2025.01.01-től rendelkezem érvényes bérleti szerződéssel?
Bevihető, hiszen a pályázati felhívás rendelkezései értelmében „A kedvezményezettnek a KET teljes területén, a kötelezettségvállalás teljes időszaka alatt, a KAP Vhr. 61. § alapján jogszerű földhasználónak kell lennie.”
A kötelezettségvállalási időszak: 2025. január 1. napjától 2029. december 31. napjáig tart.
- Mi történik akkor, ha nem tudjuk meghosszabbítani az öt éves program közben lejáró szerződést?
A pályázati felhívás rendelkezései szerint a „lejáró földhasználattal érintett területek visszavonása esetén a kedvezményezettnek visszavonási kérelem benyújtásával egyidejűleg szükséges becsatolni a lejáró földhasználat igazolására szolgáló dokumentumot (pl. haszonbérleti szerződés, megbízási szerződés, földhasználati lap másolata).”
- Hogyan adható be a pályázat, ha az adott terület a MePAR és az ingatlannyilvántartás szerint eltérő művelési ágban vagy ágakban van?
A pályázati felhívás egy adott terület esetében a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerben (MePAR) lehatárolt támogatható területet veszi figyelembe, a valóságnak megfelelő használattal. Az ingatlan nyilvántartás szerinti művelés ág nem befolyásoló tényező, továbbá a ténylegesen művelt terület határa eltérhet az ingatlan nyilvántartásban szereplő terület határaitól, ezért fontos, hogy KET beazonosítás során a ténylegesen művelt és a kedvezményezettre vonatkozó földhasználati jogosultsággal is rendelkező terület kerüljön felmérésre. Természetesen célszerű az ingatlan-nyilvántartásban is rendezni a művelési ágat.
- Hogyan vihető be a pályázatban az a terület, amely még 2 évig szántó és után ültetvény kerül majd bele?
A pályázati felhívás rendelkezései értelmében a művelet kötelezettségvállalási időszaka alatt a földhasználati kategóriák (szántó, gyep, ültetvény) közötti váltás nem lehetséges. Amennyiben ezen terület ültetvény földhasználati kategóriában kerül beadásra, akkor azt nem lehet szántóföldi kultúrával hasznosítani. Az el nem telepített ültetvényre az alábbi szabályok érvényesek.
Az el nem telepített ültetvény eltelepítésének meg kell valósulnia
a.) legkésőbb a 2025. évi egységes kérelem benyújtásának jogvesztő határnapjáig megtörténik, úgy a kedvezményezett 2025-ben is jogosult kifizetésre az érintett terület vonatkozásában;
b.) 2025. évi egységes kérelem benyújtásának jogvesztő határnapját követően, de legkésőbb a 2026. évi egységes kérelem benyújtásának jogvesztő határnapjáig megtörténik, úgy a kedvezményezett először 2026-ban lesz jogosult kifizetésre az érintett terület vonatkozásában (eltelepítésre irányuló vállalással érintett terület vonatkozásában nem igényelhető kifizetés a 2025. évre);
c.) a 2026. évi egységes kérelem benyújtásának jogvesztő határnapjáig nem történik meg, úgy az adott terület támogatásból kizárásra kerül.
- Meddig kell elvégezni a talajvizsgálatot?
Szeptember 30-ig az alábbi kivételekkel:
– ha az adott növénykultúra betakarítására szeptember 30-át követően kerül sor, a következő növényre vonatkozó tápanyag-gazdálkodási tervet a betakarítást követően 30 napon belül kell elkészíteni;
– a kedvezményezettnek a 2025. évre vonatkozó tápanyag-gazdálkodási tervét a 2025. évi egységes kérelem benyújtási határidejének utolsó napjáig kell elkészítenie.
- Lehetőség van-e a programba bevitt területek használatának átadására a program lejárata előtt?
Igen.
- Szükséges-e a támogatási kérelemhez csatolni a tanúsítási szerződést?
Nem szükséges, hiszen a beérkezett támogatási kérelmek elbírálásához az ökológiai tanúsító szervezet a Kincstár megkeresését követően 30 napon belül tájékoztatást nyújt a kedvezményezett KET-jeinek
– az ökológiai tanúsító szervezet nyilvántartásában szerepléséről,
– a nyilvántartásban szereplő terület nagyságáról és ökológiai státuszáról,
– a legutolsó átállás kezdetének dátumáról, valamint
– a tanúsító szervezettel kötött érvényes és legalább 2025. január 1-jétől hatályos tanúsítási szerződés meglétéről.
- Mi a teendő akkor, ha a földhasználatra jogosító szerződések 2025. január 1-jén még érvényesek, de 2029. december 31-ig már nem?
A 2025-re átnyúló szerződést nem szükséges újra kötni, hiszen az érvényes lesz 2025. január 1. napjától is. A lényeg, hogy ne járjon le hamarabb, mint 2025. 12 31. és a lejárat előtt újra legyen kötve, hogy folyamatos legyen a szerződéses jogviszony, azaz az adott év minden napjára rendelkezzen szerződéssel a kedvezményezett.
- Hogyan kell elvégezni a területmérést?
„A KET-ek területmérésének részletszabályait az 5. melléklet tartalmazza.”
- Szűkített vagy bővített talajvizsgálatot kell csináltatni?
ÖKO esetén ha talajvizsgálatot végez a kedvezményezett elegendő a szűkített talajvizsgálat. AKG esetén bővített talajvizsgálatot ír elő a felhívás. Ha nem áll rendelkezésre talajvizsgálati eredmény, úgy egyszerűsített mérlegszámítási módszer alapján a tervezett termésszinthez meghatározott tápanyagigénnyel kell elkészíteni a tápanyag-gazdálkodási tervet.
- Megkezdhetők-e a talajelőkészítő munkálatok 2024. év végén, azon a szántó földhasználati kategóriában lévő területen a fenntartási időszakra vonatkozó kötelezettségszegés nélkül, amely a még futó ÖKO Programban szántóként vesz részt, de a 2025-től induló programba ültetvényként szeretném hasznosítani?
A jelenleg futó ÖkO felhívás kötelezettségvállalási időszak 2024. december 31-ig tart. Amennyiben az abban foglalt előírásokat teljesítette, abban az esetben nem jelenthet problémát a talajelőkészítő munkavégzés.
- Lehetséges-e egy KET-be mérni a 2022.01.01-2024.12.31 közötti ÖKO programban részt vevő gyümölcsültetvényeket az idén megvásárolt 0,25 hektárnál kisebb területű, szomszédos gyümölcsültetvénnyel, ha a korábbi programba is szereplő ültetvény státusza átállt, az új bevinni kívánt terület pedig átállási státuszú, azzal, hogy az egyben mért KET átállt támogatási összegre jogosult?
Igen.
- EOV koordinálták megadásához elég-e, ha az egységes kérelem igénylés felületen található térképes nézetből kiírja az ember a pályázott területek sarokpontjainak koordinátait vagy ez a bejelentés valamilyen különös mérési tevékenységet igényel?
Felhasználható az egységes kérelem koordinátái, de nem javasoljuk, mert a mérési pontosságra vonatkozó előírások szigorodtak a korábbi évekhez képest. 1 méteres pontossággal fogják vizsgálni a megadott poligonokat.
- A vetőmag előállítása céljából termesztett angol perje elfogadható-e a szántó földhasználati kategóriában?
15/2024 (IV. 9.) AM rendelet 1. § 29. pontja és az 1. melléklete alapján az angol perje ideiglenes gyep. Az ÖKO felhívás 3.2.1.1. pontjának 3) bekezdése értelmében „Az ideiglenes gyep csak gyepgazdálkodási földhasználati kategória esetében támogatható.”
- A 2024. december 31-ig homogén ültetvényekkel vegyes gyümölcsös ültetvényként részt lehet-e venni a 2025.01.01-től induló kötelezettségvállalási időszakban? A meglévő ültetvény jó állapotú egyedei nem kerülnek cserére, a meglévő ültetvényt kiegészítő új faj 2025.01.01-et követően kerül eltelepítésre.
2025. 01. 01. után csak ültetvénycserét engedélyez a felhívás.