Amerikai gazdák és élelmiszeripari vállalatok harca

Az Egyesült Államok gazdálkodói és a világ vezető élelmiszer vállalatai harcban állnak egymással, mivel a kormány a génmódosított összetevőket fel szeretné tüntetni az ételek csomagolásán. A nagyvállalatok túlnyomórészt azt támogatják, hogy a gyártóknak kötelező legyen az élelmiszereken feltüntetni az összes olyan hozzávalót, amelyek genetikailag módosítottak.

A csomagolt élelmiszereket gyártó vállalatok a vásárlók bizalmától függenek és a vásárlók egyre inkább olyan élelmiszereket keresnek, melyek egyszerűbb összetevőkből állnak. A termelők viszont nem szeretnék feltüntetni azokat az összetevőket, melyeket a feldolgozás és gyártás során oly mértékben finomítanak, hogy a késztermékben már nyoma sincs a módosított géneknek.

A Nestlé, a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata és riválisai, a Hershey és az Unilever azt szeretné elérni az USA Mezőgazdasági Minisztériumánál, hogy a repce, szójaolaj, cukorrépa növények esetében kötelező legyen a génmódosítás feltüntetése, mivel az USA-ban az említett termések közel 90%-a génkezelt. A vásárlók szeretnék tudni, hogy mit fogyasztanak és jogos az igényük, hogy szeretnének tudni az összetevőkről. A vállalat szerint a nagymértékben finomított összetevőkre is vonatkozniuk kellene a tervezett szabályoknak, mivel az amerikai vásárlók sokszor még arról is szeretnének tudni, ha egy adott növénynek a vetőmagja volt génmódosított. A minisztérium nem szeretné jelölni ezeket az összetevőket, ezért jelenleg a gyártók feladata arról dönteni, hogy feltüntetik-e a termékeken.

Egy washingtoni ügyvédi csoport egyetért a gazdálkodókkal abban, hogy a feldolgozás során nagymértékben finomított termékeik tudományos értelemben véve nem különböznek a nem génmódosított azonos termékektől, mégis a termékeket el kell látni a vonatkozó információkkal. Mindez együttesen várhatóan fokozza majd a feszültséget a gyártók és a beszállítók között.

Forrás: www.agriculture.com
(Biokultúra 2018/4)