Biogazdák és termelők lehetőségei a közétkeztetésben
Közbeszerzési ismertető azok számára, akik szeretnének bekapcsolódni a közétkeztetésbe
A közbeszerzés során számos kötelezettség hárul a beszerző intézményekre, akiknek dönteniük kell, hogy alapanyagot és/vagy közétkeztetési szolgáltatást vásárolnak.
A közbeszerzési szabályozás kétféleképpen foglalkozik a közétkeztetéssel:
- mint alapanyag,
- mint szolgáltatás nyújtása vonatkozásában.
Egyrészt egyes alapanyagokat (például gyümölcs, tej, méz, tojás – lásd alább részletesen) a törvény hatálya alól kivon és lehetővé teszi a közvetlen szerződéskötést az önkormányzati intézmény és a biogazda, termelő között.
Másrészt magasabb értékhatárt állapít meg az ún. élelmezési, étkezdei, büféüzemeltetés és ebédszolgáltatás esetében. Ez azt jelenti, hogy kifejezetten ebben a szolgáltatási kategóriában a szerződés értéke amennyiben kb. 238 millió forint alatt van, úgy nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni, hanem elegendő saját szabályok szerint versenyeztetni, vagy közvetlenül szerződni. Amennyiben a szerződést több évre kötötték, úgy a teljes időszakot figyelembe kell venni a szerződés értékének számítása során.
Ez utóbbi azonban nem áru szállítására vonatkozik, hanem kifejezetten szolgáltatás nyújtására, amennyiben a gazdálkodó, termelő tevékenysége erre is kiterjed.
Az esetek túlnyomó részében az alapanyagok, félkész termékek szállítására nyílik lehetősége a gazdának, termelőnek, melyet a beszerző (akit a közbeszerzésben ajánlatkérőnek hívunk) kb. 68 millió forint értékig közvetlenül szerezhet be a piacról. Ezt az értéket azonban nem egy adott terményfajta esetében kell figyelembe venni, hanem minden beszerzésre kerülő nyers és félkész élelmiszert egybe kell ahhoz számítani, hogy az ajánlatkérő el tudja dönteni, eléri-e esetében évente ezt az értéket a beszerezni kívánt áruk becsült értéke. Tehát ha év közben többféle élelmiszer-alapanyagot vásárol az ajánlatkérő (kenyér, tejtermék stb.) akkor nem fajtánként kell érteni az értékhatárt, hanem együttesen kell a vásárolt élelmiszer-alapanyagot számítani.
A kivételek az alábbi termékekre vonatkoznak: hideg élelmiszer és főzési alapanyag, friss, illetve feldolgozott zöldség és gyümölcs, tej és tejtermék, gabonafélék, kenyér és pékáru, méz, tojás, kertészeti növény beszerzésére. Amennyiben az ajánlatkérő úgy dönt, mert becslése alapján jogszerűen megteheti, közvetlenül vásárolhat a termelőtől, gazdálkodóktól közbeszerzés nélkül. Amennyiben az értékhatárokat eléri a beszerzési igény mértéke, úgy közbeszerzési eljárást kezdeményez az intézmény, amelyben elektronikus közbeszerzés keretében lehet elindulni akár őstermelőnek, akár egyéni vállalkozónak is. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (www.ekr.gov.hu) számos segédanyag támogatja az ajánlattevőket, akiknek egy egyszerű regisztrációt követően van lehetőségük keresni azokat az árukat és szolgáltatásokat, amelyekkel foglalkoznak.
Nagyobb értékű ajánlattétel során érdemes közbeszerzési tanácsadót igénybe venni az első eljárások során, melynek díját is kalkulálni kell az ajánlattétel során, hiszen így magának az ajánlattételnek merülnek fel költségei. A www.kozbeszerzes.hu honlapon, mely a Közbeszerzési Hatóság honlapja, számos segítséget kaphat az ajánlattevő annak érdekében, hogy sikeresen tudjon pályázni közbeszerzési eljárásokban is.
A termelők és gazdálkodók számára hasznos ismeret, amennyiben tudják, hogy van olyan lehetőség mely biztosítja, hogy közbeszerzési kivételként közvetlen szerződéskötéssel tudjanak szerződni, melyet az ajánlatkérőnek kell eldöntenie. A termelő és gazdálkodó számára fontos, hogy a megkötött szerződést és a számlákat minden esetben őrizze meg és a szerződésnek megfelelően teljesítsen, hiszen a közintézmény ellenőrzése során ezeknek a szerződéseknek a teljesítését is vizsgálhatják független szervek.
Az ajánlatkérőknek is érdekük, hogy közvetlenül a termelőktől, gazdálkodóktól szerezzék be a friss árukat, melynek részleteit érdemes tisztázni még szerződéskötés előtt, hiszen amennyiben a szerződés már megkötésre került, annak módosítása időigényes. Amennyiben közbeszerzési eljárás során nyertek, úgy a szerződésmódosításnak komoly feltételei vannak, azaz amennyiben adott áron elvállalták a teljesítést, úgy szerződéstől függően, az ajánlatkérőnek is korlátozott mozgástere van az árak, a szállítások gyakorisága és egyéb szempontok változtatása vonatkozásában. A szerződés akár közbeszerzéssel, akár anélkül is kerül megkötésre, alapja a későbbi együttműködésnek, melynek aláírását követően a szerződés hatályba lép és megkezdődhet a teljesítés.
Tátrai Tünde egyetemi tanár
Budapesti Corvinus Egyetem
(Biokultúra 2021/6)