Fogyasztói döntések segítése a biotermékek vásárlása mellett

A szupermarketek és áruházláncok időnként nem tudják, miként ösztönözhetik vásárlóikat, hogy az áruk kiválasztása során a bio gyümölcsök és zöldségek mellett döntsenek. A Dániában működő Organic Denmark egyesület az iNud­geyou alkalmazott viselkedéstudományok kutatásával foglalkozó csoporttal együttműködve projektet hajtott végre annak feltárására, hogyan használhatók a viselkedéstudományi ismeretek a bio gyümölcs- és zöldségfélék kiskereskedelmi értékesítésének növelésére.

A projekt során keletkezett megállapítások egy része specifikusan Dániára vonatkozik, de a legtöbb észrevétel más országok tekintetében is helytálló. Alapvető kiindulási pont, hogy sok fogyasztó úgy gondolja, elég, ha a saját országában termesztett gyümölcsöt és zöldséget vásárol, ezért a konvencionális, de hazai termesztésű termékek mellett dönt. Az üzletekben a zöldség-gyümölcs részleg gyakran túl nagy méretű, ezért úgymond a bőség zavarában a fogyasztók nem tudnak jól átgondolt döntéseket hozni. Az alábbiakban bemutatott néhány pont összefoglalja, hogy a szupermarketek – a legtöbb esetben túlzott erőfeszítés nélkül is – megvalósíthatnak egyszerű megoldásokat, hogy ráirányítsák a fogyasztók figyelmét a biogyümölcs és -zöldség vásárlásának előnyeire.

Az egyik ilyen ajánlás, hogy a biotermékek kínálata egyszerű üzenetekkel párosuljon, azaz a vásárló figyelmét fel kell hívni arra a kérdésre: „Milyen hasznom származik abból, ha bio gyümölcsöt és zöldséget választok?” A lehetséges válaszok: „Nem kell aggódnom a növényvédőszer-maradványok miatt”, illetve „Segítek a természet és a környezet védelmében és gondozásában.” A legjobb megoldás az, ha ezek az üzenetek az üzletben táblákon jelennek meg, de szélesebb körű kampányokban és közösségi médiában is felhasználhatók.

Egy másik hasznos ötlet az egysoros szövegek szerepeltetése a biotermékek részlegén. A gyorsan és könnyen elérhető egyszerű üzenetek megfelelő módot jelentenek a vásárlók megszólítására. Például: „Ha bioterméket választasz, elkerülöd a peszticideket.” Ezeket az üzeneteket legjobban vagy az árut kínáló polc tetején, vagy az adott termék mellett célszerű közvetlenül elhelyezni. Ez utóbbi esetben további információk is hozzáadhatók, pl. citrom esetében „Ha bio terméket választasz, akkor felhasználhatod a citromhéjat is”. A jól megválasztott és jól elhelyezett üzenetek odavonzzák a vásárlók szemét és ezáltal kiemelkednek a többi kommunikációs eszköz közül.

További jó ötlet lehet, ha a vásárlás helyszínén közzétett egyszerű inspirációk jelennek meg pl. egy biosaláta elkészítésére vonatkozó recept, ezáltal ösztönözve a biotermék vásárlása melletti döntést. Fontos, hogy az egyszerű recept elkészítése egyszerű lépésekből álljon. Ebben az esetben lehet egy nagyobb jel a polc tetején, kisebb méretű jelek pedig pl. a saláta három összetevője mellett.

További ajánlás a biotermék származási országának hangsúlyozása, kiemelése. Fontos láthatóvá tenni, hogy egy adott termék például magyar eredetű*, erre vonatkozóan táblák helyezhetőek el a polcon, országzászlókkal együtt.

Egy másik megoldás lehet a hazai biotermékek mindegyikén megjeleníthető – hazánkban a „Magyar Bio” – jelölés feltüntetése. Az egyik legfontosabb szempont, hogy a biotermékeket az áruházak zöldség-gyümölcs részlegein előre, jól látható helyre kell helyezni. A legjobb, ha a fal mellett jobb oldalon kínálják, rögtön azon a ponton, ahol belép a vásárló a részlegre. A témában további ajánlások olvashatók az Organic Denmark weboldalán (www.organicdenmark.com), ahonnan ingyenesen letölthető a projekt teljes összefoglalása.

* A szerkesztő megjegyzése: a jobb érthetőség kedvéért az eredeti szöveget magyar viszonyokra átírtuk.

Forrás: https://organic-market.info
(Biokultúra 2022/4-5)