Küzdelem a greenwashing ellen

Az angol „greenwashing”, magyarul zöldre mosás vagy zöldre festés kifejezés alatt azt a reklámstratégiát értjük, amikor egy cég környezetbarátnak tetteti saját tevékenységét vagy termékét. A cégek ezzel a zöld álcával tulajdonképpen magukhoz tudják csalogatni azokat a vásárlókat, akik fontosnak tartják a környezetvédelmet. A zöldített tálalás azt az illúziót kelti, hogy az adott termék előállítása és használata nem árt a környezetnek, de ez a legtöbb esetben nem így van – olvasható a lexiq.hu magyarázatában.

Az Európai Parlament január során zöld jelzést adott egy irányelvre (Green Claims Directive, zöld állításokról szóló irányelv), ami a termékek címkézésének szabályait szigorítja és betiltja a megtévesztő környezeti állítások használatát a jövőben.

Jan Plagge, az IFOAM Organics Europe elnöke elmondta: „Az IFOAM Organics Europe teljes mértékben támogatja a greenwashing elleni küzdelmet és üdvözli a Parlament álláspontját, miszerint a bolygónk határainak tiszteletben tartását is figyelembe kell venni a környezetvédelmi állítások értékelésekor.”

Plagge hozzátette: „Rendkívül fontos, hogy az Európai Parlament felismerte, hogy egyes termékcsoportok esetében a termék környezeti lábnyomát (Product Environmental Footprint, PEF) meghatározó módszer nem alkalmas holisztikus környezeti értékelésre és más módszerek is alkalmazhatók. Míg a PEF jól működik a feldolgozott termékek esetében, a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek környezeti hatásának értékelésére alkalmatlan. Ezért az IFOAM Organics Europe üdvözli az Európai Parlament által bevezetett »konzultációs fórum« koncepcióját, mivel ez lehetővé tenné az érintett érdekeltek számára, hogy véleményt nyilvánítsanak bizonyos szabályok és módszerek alkalmasak-e a környezeti állítások alátámasztására egyes ágazatokban”.

Forrás: IFOAM Organics Europe
(Biokultúra 2024/2)