A 10 legfontosabb táplálkozási irányzat 2022-ben
A berlini székhelyű Nutrition Hub vezető szakértők részvételével működő, a táplálkozás jövőjét meghatározó tudásközpont. Köreikben a tudomány, az ipar és az induló vállalkozások főbb véleményformálói osztanak meg gyakorlati ismereteket.
Táplálkozási szokásaink és az élelmiszer-előállítás jelenlegi módja káros az emberek és a bolygó egészségére: a halálozások mintegy 20%-ának oka világszerte az egészségtelen táplálkozás. Továbbá, az élelmiszertermelési gyakorlatok a világ üvegházhatású gáz kibocsátásának 25%-áért felelősek. Aki szeretne ezen javítani, csatlakozhat ezen innovatív, növekvőben lévő közösséghez, amely több mint 20 000 szakembert ér el startup vállalkozásoknál, az iparban és a kutatás területén is.
A csoport által készített, a 2022-ben várható táplálkozási irányzatokat bemutató jelentés (Nutrition Trends Report) új trendeket és innovációkat mutat be az egészséges életmóddal és táplálkozással kapcsolatosan, beleértve az új típusú élelmiszereket, a legújabb, egészségközpontú éttermeket, az egyéni étrend és egészség követését szolgáló egyéni étrendeket.
A szakértők visszajelzései alapján a hálózat megfogalmazta a 2022-ben várható legfontosabb táplálkozási irányzatokat:
✔ Klímabarát és fenntartható táplálkozás. Várhatóan a hangsúly azokra a táplálkozási irányzatokra helyeződik, amelyek a lehető legkevésbé bírnak káros hatással a környezetre és az emberi egészségre. Ezzel egyidejűleg a közétkeztetés újragondolása is zajlik, e téren is egyre gyakrabban vásárolnak szezonális és helyben előállított, tájjellegű élelmiszereket, és egyre több növényi alapú étel kerül fel az étlapokra is.
✔ Vegán és növényi alapú étrend. A nem állati eredetű élelmiszertermékek iránti kereslet továbbra is erőteljesen növekszik. Sok szülő vegetáriánus vagy vegán étrendet követ gyermekeikkel együtt, és megbízható információkat várnak a szakemberektől. A cél az, hogy egyre több vegán és a biodiverzitást nem károsító étel váljon hozzáférhetővé.
✔ Digitális táplálkozási tanácsadás a gyógyításban és a megelőzésben. A koronavírus járvány kezdete óta sokan nyitottabbá váltak a digitális megoldások felé. A videokonferenciák vagy mobil alkalmazások leegyszerűsítik a táplálkozási szakemberek tanácsadó szolgáltatásának igénybevételét és egyszerű, szoros együttműködést tesznek lehetővé.
✔ Az egészséges táplálkozás tudatosítása. Sokan felismerik az étrend saját egészségükre gyakorolt hatását. Meg akarják „gyógyítani” saját kapcsolatukat az ételekkel, továbbá hadat üzennek a káros szokásoknak, hogy egyre inkább az egészségesebb életmód gyakorlatát követhessék.
✔ Személyre szabott táplálkozás és biohackelés. „Egyre elfogadottabbá válik a test monitorozása, akár vércukormérővel a karban, akár egy okos ivópalack segítségével” – mondja Fabian Schlang táplálkozási és élelmiszertechnológus. Egyértelműen látszik, hogy az ilyen termékek piaca növekszik és ennek megfelelő üzleti modellek jelennek meg a fogyasztói piacokon.
✔ Készételek és egészséges élelmiszerek elvitelre. A koronajárvány miatt nagy kereslet mutatkozott az elvitelre szánt élelmiszerek iránt. Az out-of-home étkeztetés területén egyre fontosabbá válik a fenntarthatóság, az egészség és az élvezet kombinációja. A jövőben az e területet kiszolgáló ipar valószínűleg még inkább az egészségorientált fogyasztók jómódú célcsoportjára fog összpontosítani.
✔ A bélrendszer számára kedvező táplálkozás és probiotikumok. Az emésztési problémák már nem számítanak tabutémának, az emberekben egyre jobban tudatosodik a bélrendszer egészségének fontossága. A bél és a bélbaktériumok jelentősége a pszichével és a táplálkozással kapcsolatban gyorsan növekszik.
✔ Táplálkozási mítoszok és hamis táplálkozási információk. A közösségi médiában megnőtt az igény a jó hírű források és megbízható táplálkozási információk iránt. A mára teret nyert úgynevezett influencer marketing is e célt szolgálja. Az élelmiszerszektor nagy márkái is egyre inkább tudásközvetítőkké és a táplálkozási oktatás ösztönzőivé válnak.
✔ Munkahelyi egészségfejlesztés (WHP). A vállalatok egyre jobban tudatában vannak annak, hogy a munkahelyi egészségfejlesztés segítségével növelhetik saját vonzerejüket a potenciális jelentkezők és alkalmazottak köreiben.
✔ Táplálkozási oktatás a napközikben és az iskolákban. Az óvodákban és az iskolákban a táplálkozással kapcsolatos oktatás és étkeztetés témaköre is egyre fontosabbá válik. A kormányok egyre inkább támogatják azokat a kampányokat, amelyek célja, hogy a gyerekek már az óvodában és az iskolában hozzáférjenek az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismeretekhez. Ehhez többféle táplálkozással kapcsolatos mobilalkalmazást és egyéb digitális lehetőségeket is használnak.
Forrás: https://organic-market.info
(Biokultúra 2022/2-3)