Vigyázat, növekedési csapda!

Thomas Jorberg

A biotermékek ágazata válaszút előtt áll: vagy beleesik a zuhanó árak és minőség csapdájába, vagy sikerül kivívnia, hogy az élre törjön a kiváló áruk piacán. Az utóbbi forgatókönyvben rejlő lehetőségekről tartottak tanácskozást prof. Franz-Theo Gottwald (Schweisfurth Foundation), Thomas Jorberg (GLS-Bank) és Ralf Fücks (Heinrich-Böll-Stiftung) részvételével.

Kétség sem férhet ahhoz, hogy az ökológiai mezőgazdálkodás részarányát növelni kell. Ám megtehető-e ez anélkül hogy veszélybe sodornánk a termékek minőségét? Az elmúlt közel húsz év eredményei előnyös hatást fejtettek ki a kereskedelemre és a fogyasztókra egyaránt. Felmerül a kérdés, vajon a további növekedés összhangba kerülhet-e a piacot vezérlő szabályokkal. Ellenkező esetben ugyanis az ökogazdálkodás nem valósíthatja meg kitűzött céljait.

Az élelmiszerek piaca napjainkban egymilliárd túltáplált embert szolgál ki. Csak úgy lehet még több árut juttatni el ide, ha csökkennek az árak – magyarázta Jorberg. Arra is emlékeztetett, hogy az ételek 50%-a hulladékként végzi. A szokványos termékek piacán akár 70 eurócentért kaphatunk négytányéros tyúkhúslevest. A bio mezőgazdaságnak nem szabad ugyanebbe a kelepcébe esnie. Noha fontos, hogy hatékonysága növekedjen, ez semmiképpen nem mehet a minőség rovására. Gottwald professzor véleménye szerint egy olyan „kulturális minőség” kialakítására van szükség, mely lehetővé teszi, hogy a biogazdálkodók megőrizzék, sőt, tovább emeljék a kiemelkedő színvonalat.

A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy az ökológiai gazdálkodás eredménye nem szabályozható a megszokott árképzési mechanizmusok által. A szakmapolitikai keretrendszer és a tudatosság terén kell változásokat eszközölni. Ha mindent az árakon keresztül próbálunk szabályozni, zsákutcába kerülünk – jelentette ki Fücks. Hozzátette, bízik abban, hogy az információk átláthatóságának növelése a közösségi média segítségével hozzájárul ahhoz, hogy mind többen értesüljenek az olcsó termékekhez kapcsolódó rejtett költségekről. Jorberg szerint fel kell oldani azt a fogyasztói részről tapasztalható ellentmondást, hogy vasárnap ellátogatnak egy biofarmra, hétfőn pedig már egy diszkontláncnál vásárolnak húst. Szintén fontosnak tartotta kiemelni, hogy az átláthatóság eszközével lehet tudatosítani a fogyasztókban, miként járul hozzá az ökológiai gazdálkodás a közjó és az állatjólét színvonalának emelkedéséhez.

http://organic-market.info
(Biokultúra 2016/4-5)