A Minősítő tanúsítvány hitelesítési megoldásáról közérthetően

2020. október 6-tól kezdve a Biokontroll Hungária Ellenőrző és Tanúsító Nonprofit Kft. elektronikus formátumú minősítő tanúsítványokat állít ki. A döntés eredményeként olyan tanúsítványokat állít ki a tanúsító szervezet, amelyek az eddigieknél jóval egyszerűbben és gyorsabban jutnak el a partnerekhez, a hamisítás ellen sokkal védettebbek, mint a korábbi, papír alapú tanúsítványok. Hitelességük ellenőrzése mindenki számára jóval egyszerűbb, sőt az ellenőrzés során arra is lehetőség nyílik, hogy a hitelességen túl a tanúsítvány érvényességére is fény derüljön. Hiszen vígan lehetséges, hogy a tanúsítvány maga hiteles, mert egyértelműen igazolható módon a Biokontroll állította ki, de a kiállítás után, a rajta szereplő érvényességi dátum előtt visszavonták.

Ezt a feladatot, tehát egyszerre bizonyítani, hogy egy tanúsítvány hiteles és érvényes, valamint érvénytelenség esetén megmutatni az új, érvényes tanúsítványt, esetleg közreadni az érvénytelenítés okát, egy egyszerű, hagyományos elektronikus aláírással nem lehet. Ezért a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. régi partnerét, az Intersoft-Hungary Kft.-t kérte fel az új tanúsítvány informatikai hátterének biztosítására.

A Biokultúra újság olvasói száma az Intersoft neve nem ismeretlen, hiszen 2013-ban e folyóirat hasábjain számoltunk be a QR-kóddal ellátott tanúsítványok bevezetéséről és annak a megoldásnak a szállítója is az Intersoft-Hungary Kft. volt.

Az informatikai kutatás-fejlesztés területén eredményes magyar tulajdonú vállalkozás éppen a QR-kódos azonosítást lehetővé tevő ADNS technológiáját fejlesztette tovább és alkotta meg a Loca Credibilia („hiteleshely”) eljárást, amelyre az új, elektronikus tanúsítványok biztonsági megoldásai is épülnek. Az eljárást nemzetközi szabadalom védi és a cég több Európai Uniós pályázaton is eredményesen szerepelt, az Európai Bizottság többszörösen „Seal of Excellence” elismeréssel illette a megoldás újdonságát, innovatív tartalmát.

A Loca Credibilia rendszer egy platform, amelyen keresztül dokumentumok, digitális tartalmak hitelesítésére, hitelességének ellenőrzésére van lehetőség. A platform architektúrájának köszönhetően azonban egy dokumentumról, vagy tartalomról nem csak annyit lehet megállapítani, hogy önmagában hiteles-e, de azt is be lehet mutatni, hogy milyen más dokumentumokhoz kapcsolódik és ezek a kapcsolatok egy valós történetet mesélnek-e el. Mit jelent ez a gyakorlatban? A Biokontroll tanúsítványai esetében azt, hogy minden tanúsítványnak ismerjük az előzményét és az utóbb kiállítottat is, de egy másik alkalmazásban pl. távol-keleti áruk kereskedelmében a teljes tranzakciót leíró, összes dokumentumot és keletkezésük sorrendjét is képes a rendszer bemutatni és ellenőrizni. De létezik prototípusa mezőgazdasági termékek termékpályájának nyomon követésére, akár a feldolgozás folyamatát is beleértve. Így nem csak a tanúsítvány, de a termék hitelessége, ellenőrzött forrása is bemutatható például a tudatos vásárló számára.

Hogyan működik a Loca Credibilia a Biokontroll Hungária által kiállított tanúsítványok esetében?

A tanúsítványon jól látható módon szerepel a tanúsító fokozott biztonságú digitális aláírása:

Bárhol az aláírásra, vagy a QR-kódra kattintva kezdődhet az ellenőrzés. A kattintásra megnyílik a Loca Crediblia weboldala (https://checker.locacredibilia.com), ahol első lépésben az aláíró személyének hitelességéről és az aláírás időpontjáról győződhetünk meg, a tanúsítvány feltöltése után pedig arról is, hogy azt az aláírás (kiállítás) óta nem változtatták meg, tehát hiteles. Ez a hitelesség annyit jelent, hogy tanúsítványt valóban a Biokontroll állította ki és senki nem hamisította meg azóta! Nekünk azonban azt is ellenőriznünk kell, hogy a tanúsítvány még mindig érvényes-e, vagy esetleg időközben visszavonták, esetleg a birtokosának van egy újabb tanúsítványa. A felületen erre is adott a lehetőség. Az aláírás adatai alatt található „további információ” gombra kattintva érhető el az információ, ha pl. a tanúsítvány visszavonásra került:

De ugyanitt tekinthető meg az is, hogy a tanúsítványnak van pl. előzménye, tehát megtekinthető a partner szakmai előélete is:

Az ellenőrzéshez tehát nincs másra szükség, mint élő internet kapcsolatra és magára a tanúsítványra. A QR-kód azért szerepel továbbra is, mert folyamatban van a mobil telefonos alkalmazás fejlesztése is, amikor a kinyomtatott tanúsítvány ellenőrzésére is lehetőség lesz.

Ennek elkészülte után újra tájékoztatjuk olvasóinkat. Amennyiben a technológiával kapcsolatban kérdéseik merülnének fel, úgy a www.intersoft.hu, vagy a www.locacredibilia.com oldalon keresztül vehetik fel a kapcsolatot az Intersoft-Hungary Kft-vel.

Dr. Sütheő Péter
kutatási igazgató,
Intersoft-Hungary Kft.
(Biokultúra 2020/4-5)