Hivatalos közlemények (2025. május)

1. Az EU ökológiai jogszabály változások (2024. szeptember 2. után megjelent rendeletek)

1.1. A Bizottság (EU) 2024/2794 végrehajtási rendelete (2024. október 31.) az (EU) 2021/1378 végrehajtási rendeletnek egyes ellenőrző szervezeteknek az (EU) 2018/848 európai parlamenti és tanácsi rendelet 46. cikkével összhangban az ökológiai termékek Unióba történő behozatala céljából harmadik országokban ellenőrzések elvégzésére és ökológiai tanúsítványok kiállítására jogosultként való elismerése tekintetében történő módosításáról. (2024. november 7-től hatályos).

Az (EU) 2021/1378 végrehajtási rendelete a következőképpen módosul:

a II. melléklet (Az [EU] 2018/848 rendelet 46. cikke alapján elismert ellenőrző hatóságok és ellenőrző szervezetek jegyzéke) a Bizottság (EU) 2024/2794 végrehajtási rendeletének melléklete szerint módosul.

1.2. A Bizottság (EU) 2024/2975 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. szeptember 25.) az (EU) 2021/1698 és az (EU) 2021/2306 felhatalmazáson alapuló rendeletnek a magas kockázatú ökológiai és átállási termékek Unióba történő behozatala tekintetében történő módosításáról. (2024. december 2-tól hatályos).

A Bizottság (EU) 2021/1698 felhatalmazáson alapuló rendelete (2021. július 13.) 8. cikkének helyébe a következő szöveg lép:

8. cikk. A magas kockázatú harmadik országok és a magas kockázatú termékek jegyzéke
Az ökológiai, vagy átállási termékek, vagy termelésük integritását érintő jelentős, kritikus, vagy ismétlődő meg nem felelés nyomán történő kiválasztás alapján az (EU) 2018/848 rendelet 46. cikkének (8) bekezdésével összhangban elfogadott végrehajtási jogi aktusban kell felsorolni a magas kockázatú termékeket és azokat a harmadik országokat, ahonnan e termékek származnak, e termékek szállítmányainak azon hányadával együtt, amelyeket a harmadik országbeli ellenőrző hatóságoknak és ellenőrző szervezeteknek, valamint adott esetben az illetékes tagállami hatóságoknak azonossági és fizikai ellenőrzéseknek és mintavételnek kell alávetniük.
Az első bekezdésben említett részarányok lehetnek 100%-nál alacsonyabbak és ugyanazon termék tekintetében eltérhetnek a harmadik országok ellenőrző hatóságai és ellenőrző szervezetei, illetve az illetékes tagállami hatóságok által végzett ellenőrzések esetében.

A Bizottság (EU) 2021/1698 felhatalmazáson alapuló rendelete (2021. július 13.) 16. cikkének (6) bekezdésének első mondata helyébe a következő szöveg lép:

A 8. cikkben említett, magas kockázatú termékek szállítmányai esetében az illetékes ellenőrző hatóság, vagy ellenőrző szervezet fizikai ellenőrzéseket végez és legalább egy reprezentatív mintát vesz a 8. cikkben említett végrehajtási jogi aktusban meghatározott alkalmazandó százalékos aránynak megfelelően.

A Bizottság (EU) 2021/2306 felhatalmazáson alapuló rendelete (2021. október 21.) 6. cikkének (2) bekezdésének első mondata helyébe a következő szöveg lép:

Az (EU) 2021/1698 felhatalmazáson alapuló rendelet 8. cikkében említett, magas kockázatú termékek szállítmányai esetében az e cikk (1) bekezdése szerinti illetékes hatóság ellenőrzi a szóban forgó rendelet 16. cikkének (6) bekezdésében előírt dokumentációt, továbbá azonossági és fizikai ellenőrzéseket végez, valamint legalább egy reprezentatív mintát vesz a szállítmányokból az (EU) 2021/1698 felhatalmazáson alapuló rendelet 8. cikkében említett végrehajtási jogi aktusban meghatározott alkalmazandó százalékos aránynak megfelelően.

1.3. A Bizottság (EU) 2024/3095 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. július 29.) az (EU) 2021/1698 felhatalmazáson alapuló rendeletnek egyes harmadik országbeli gazdasági szereplők és gazdálkodói csoportok tanúsítása, valamint az ellenőrző hatóságok és ellenőrző szervezetek által az említett gazdasági szereplők és gazdálkodói csoportok ökológiai termékeire vonatkozóan végzett ellenőrzések tekintetében történő módosításáról. (2024. december 12-től hatályos).

Az (EU) 2021/1698 felhatalmazáson alapuló rendelet szövege a 30a. cikkel egészül ki:

A harmadik országbeli gazdasági szereplők és gazdálkodói csoportok folyamatban lévő tanúsítására vonatkozó eltérés
(1) E rendelet 16. cikkétől eltérve, amennyiben valamely harmadik országbeli gazdasági szereplőnek, vagy gazdálkodói csoportnak az illetékes ellenőrző hatóság, vagy ellenőrző szervezet által az e rendelet 9. cikkének (10) bekezdésével és 10. cikkével, valamint az (EU) 2021/1378 bizottsági végrehajtási rendelet 1. cikkével összhangban végzett tanúsítása 2024. december 31-én folyamatban van, a szóban forgó gazdasági szereplő, vagy gazdálkodói csoport Unióba való behozatalra szánt szállítmányainak az említett ellenőrző hatóság, vagy ellenőrző szervezet általi ellenőrzését 2025. október 15-ig a 834/2007/EK tanácsi rendelet 33. cikkének (1) bekezdésében említett szabályoknak való megfelelés tekintetében kell elvégezni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzést követően az illetékes ellenőrző hatóság, vagy ellenőrző szervezet az (EU) 2021/2306 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 4. cikkének megfelelően ellenőrzési tanúsítványt állít ki.
(3) A 834/2007/EK tanácsi rendelet 33. cikkének (3) bekezdésével összhangban elismert ellenőrző hatóságok és ellenőrző szervezetek által 2024. december 31 előtt azon gazdasági szereplők és gazdálkodói csoportok számára kiállított igazoló dokumentumok, amelyeknek az (1) bekezdésben említett tanúsítása 2024. december 31-én folyamatban van, érvényességi idejük végéig, de legfeljebb 2025. október 15-ig érvényesek.
(4) Az (1) bekezdésben említett gazdasági szereplőkre és gazdálkodói csoportokra vonatkozó ellenőrzések tekintetében az e rendelet 9. cikkének (1) és (2) bekezdésében, 11. cikke (1) bekezdésének c) pontjában, 14. cikkének (1) bekezdésében, 22. cikkének (1) bekezdésében, 23. cikkének (3) bekezdésében és IV. mellékletének B. részében szereplő, az (EU) 2018/848 rendeletnek való megfelelésre vonatkozó hivatkozásokat a 834/2007/EK rendelet 33. cikkének (1) bekezdésében említett szabályokra való hivatkozásokként, az e rendelet 16. cikkének (3) bekezdésében, 19. cikkének (3) bekezdésében és 23. cikkének (4) bekezdésében szereplő, az (EU) 2018/848 rendelet 45. cikke (1) bekezdése b) pontjának i. alpontjában említett tanúsítványra vonatkozó hivatkozásokat pedig a 834/2007/EK rendelet 33. cikkének (3) bekezdésével összhangban elismert ellenőrző hatóságok és ellenőrző szervezetek által az (1) bekezdésben említett gazdasági szereplők és gazdálkodói csoportok számára 2024. december 31. előtt kiállított igazoló dokumentumokra való hivatkozásokként kell értelmezni.

1.4. A Bizottság (EU) 2024/3121 végrehajtási rendelete (2024. december 16.) az (EU) 2021/1378 bizottsági végrehajtási rendeletnek egyes ellenőrző szervezeteknek az (EU) 2018/848 európai parlamenti és tanácsi rendelet 46. cikkével összhangban az ökológiai termékek Unióba történő behozatala céljából harmadik országokban ellenőrzések elvégzésére és ökológiai tanúsítványok kiállítására jogosultként való elismerése tekintetében történő módosításáról. (2024. december 20-tól hatályos).

Az (EU) 2021/1378 végrehajtási rendelete a következőképpen módosul:

a II. melléklet (Az {EU] 2018/848 rendelet 46. cikke alapján elismert ellenőrző hatóságok és ellenőrző szervezetek jegyzéke) a Bizottság (EU) 2024/3121 végrehajtási rendeletének melléklete szerint módosul.

1.5. A Bizottság (EU) 2025/405 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. december 13.) az (EU) 2018/848 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a borászati eljárások tekintetében történő módosításáról. (2025. március 18-tól hatályos).

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/848 rendelete a következőképpen módosul:
a II. melléklet (A III. fejezetben említett részletes termelési szabályok) VI. része (Bor) a Bizottság (EU) 2025/405 felhatalmazáson alapuló rendeletének melléklete szerint módosul.

1.6. A Bizottság (EU) 2025/452 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. december 19.) az (EU) 2018/848 európai parlamenti és tanácsi rendelet III. mellékletének az ökológiai termékek címkéjén feltüntetendő egyes információk tekintetében történő módosításáról szóló (EU) 2021/642 felhatalmazáson alapuló rendelet helyesbítéséről. (2025. március 25-től hatályos).

Az (EU) 2021/642 felhatalmazáson alapuló rendelet helyesbítése:

Az (EU) 2021/642 felhatalmazáson alapuló rendelet mellékletében az (EU) 2018/848 rendelet III. mellékletének 2. pontját a következőképpen kell helyesbíteni:

    • 1. a 2.1.3. pont utolsó bekezdését el kell hagyni;
    • 2. a szöveg a következő ponttal egészül ki:
    • „2.1.4. A 2.1.1. és a 2.1.2. pontban említett információk feltüntethetők kizárólag a kísérőokmányon, ha az a termék csomagolásához, konténeréhez, vagy szállító járművéhez egyértelműen hozzárendelhető. Ennek a kísérőokmánynak a szállítóról, vagy a fuvarozóról is kell adatokat tartalmaznia.”

2. A Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. Alap-feltételrendszerének változásai

2.1. 2025. január 1-jétől lépett hatályba az Alap-feltételrendszer AF/10:2012_v23 változata, amelyben a 2024. szeptember 2-ig megjelent és hatályba lépett jogszabályokat vettük figyelembe. Ezeket a változásokat az alábbiakban részletezzük.

  • A bevezetésben pontosítva lett, hogy Alap-feltételrendszerünkben a 2024. szeptember 2-ig megjelent és hatályba lépett jogszabályokat vettük figyelembe.
    Alap-feltételrendszerünkben a 2024. szeptember 2-ig megjelent és hatályba lépett jogszabályokat vettük figyelembe.
  • Az 1. (Az Alap-feltételrendszer alkalmazási területei) 4) pontja kiegészítésre került azzal, hogy az Európai Unió ökológiai gazdálkodásra vonatkozó logóját fehér-fekete változatban (negatív formában) is szabad használni. Az így ábrázolt logó is bekerült a 2. ábra két korábbi logója alá.
    Amennyiben a zöld színezés nem kivitelezhető, akkor a logót fekete-fehérben, illetve teljesen fordított, fehér-fekete változatban (negatív formában) is szabad használni.
  • A 7.1.2. (Szokványos (nem ökológiai) állatok bevonása a biogazdálkodásba) 2) pont iv. alpontjában egy elírás került javításra, miszerint „a nyulaknak 3 hónaposnál fiatalabbnak kell lenniük.”
    Az állatállomány első alkalommal történő indítása olyan nem ökológiai gazdaságból származó fiatal emlősállatokkal történhet, amelyeket elválasztásuktól kezdve az ökológiai termelés szabályainak megfelelően tartották. További feltétel, hogy a beérkező állatok az állományba helyezés időpontjában az alábbi igényeket is kielégítsék:
    iv. a nyulaknak 3 hónaposnál fiatalabbnak kell lenniük.

2.2. 2025. április 1-jétől lépett hatályba az Alap-feltételrendszer AF/10:2012_v24 változata, amelyben a 2025. március 5-ig megjelent és hatályba lépett jogszabályokat vettük figyelembe. Ezeket a változásokat az alábbiakban részletezzük.

  • A bevezetésbe bekerült, hogy amellett, hogy a jogszabály megértését segítsük, elvárjuk, hogy partnereink betartsák az Alap-feltételrendszerünk előírásait.
    …határozott szándékunk, hogy segítsük az eligazodást és megértetni a jogalkotói szándékot, ezért elvárjuk szerződésünkben is rögzített módon, hogy ellenőrzési-tanúsítási rendszerünkben résztvevők betartsák Alap-feltételrendszerünk előírásait.
  • A bevezetésben pontosítva lett, hogy Alap-feltételrendszerünkben a 2025. március 5-ig megjelent jogszabályokat vettük figyelembe.
    Alap-feltételrendszerünkben a 2025. március 5-ig megjelent jogszabályokat vettük figyelembe.
  • A 3.1. (Általános előírások minden jelölési kategóriában) 4) pont kiegészült, hogy a HU-ÖKO-01 kód mellett javasoljuk feltüntetni a Biokontroll nevét is a jelölésben.
    4) A jelölésben szerepelnie kell az egyéb jogszabályokban előírtakon túl az utolsó műveletet végző gazdálkodó ellenőrző szervezete kódjának is. Ezt a jelölést feltűnő helyen, észrevehetően, tisztán olvashatóan és letörölhetetlenül kell elhelyezni. Ha az EU logót is használják, akkor a logóval egy látómezőben (is) fel kell tüntetni a kódszámot, a kódszám alatt pedig a 13) pontban részletezett származást is. A Biokontroll javasolja, hogy a HU-ÖKO-01 kód mellett a neve is kerüljön feltüntetésre a jelölésben.
  • A 3.1. (Általános előírások minden jelölési kategóriában) 5) pont pontosításra került:
    A Biokontroll ellenőrzési-tanúsítási rendszerében a termékek az ökológiai jelölésekkel összességükben akkor láthatók el, ha azt az Alap-feltételrendszer követelményeinek teljesítésével állították elő, és erre az általa kiadott tanúsítvány felhatalmazást ad.
  • A 4. (Az ökológiai gazdálkodás (mezőgazdaság) általános előírásai) 5) pontja további példákkal egészült ki az eltérő hasznosításra.
    …Amennyiben a fajta nem azonos, akkor az eltérő hasznosítás is elfogadható könnyen megkülönböztethetőnek (pl. árukukorica és silózott kukorica, vagy szemes gabona, szemben a zölden, szálasként betakarított gabonával, a magként betakarított édeskömény szemben a gumós édesköménnyel, lé alma és asztali alma, szárral szedett és rázott meggy stb.).
  • A 4. (Az ökológiai gazdálkodás (mezőgazdaság) általános előírásai) 7) pontja kiegészült a mikrozöldek és a gabonafüvek termelésével.
    …Az ökológiai termelésben engedélyezett anyagokkal és termékekkel kevert, vagy termékennyé tett élő talaj előírás teszi lehetővé például a mikrozöldek és a gabonafüvek termelését.
  • Az 5.1. (Általános előírások és vetésforgó) 7) pontja kiegészült azzal, hogy a gazdasági fenntarthatóság érdekében előzetes egyeztetés után el lehet térni a vetésforgó elvárásoktól. Ezek az eltérések érinthetik a támogatási feltételeket is, amelyekért a Biokontroll nem vállal felelősséget.
    A gazdasági fenntarthatóság érdekében, indokolt esetekben, lehetőleg előzetes egyeztetés után el lehet térni a vetésforgó elvárásoktól; az ilyen eltérések a támogatási feltételeket is érinthetik, amelyekért a Biokontroll felelősséget nem vállal.
  • A 7.1.3.1. (Az emlősök különleges elhelyezési feltételei és tartásuk gyakorlata) 3) pontja kiegészült az egyedi ketrecek konkrét megnevezésével: egyedi borjúnevelő ház, Steinmann ketrec.
    3) A borjakat egyhetes koruk után tilos egyedi ketrecekben (egyedi borjúnevelő házban, Steinmann ketrecben) tartani, kivéve, egy-egy adott állat esetében és korlátozott időtartamra, ha ez állat-egészségügyi szempontból indokolt.
  • A 7.1.9. (Átállás az ökológiai állattartásra) 3) pontjában az átállási idők felsorolása kiegészült a szarvasfélékkel (12 hónap).
    3) A korábban részletezett esetekben és feltételekkel (lásd 7.1.2. fejezetet) szokványos állatok bevonhatók a biogazdaságba. Amennyiben erre sor kerül és ha az állatok termékeit biotermékekként kívánják értékesíteni, akkor előtte az állattartásra vonatkozó előírásokat már legalább a következő időszakon keresztül be kell tartani:
    v. szarvasfélék 12 hónap
  • A 9.2.1. (A feltételrendszer alkalmazási területei, hatálya) pontban a szőlőből készült termékek kategóriái listára felkerült az alkoholmentesített bor.
    A szőlőből készült termékek kategóriái:
    18. Alkoholmentesített bor
  • A 9.2.5. (Borászati eljárások) 2) pontja kiegészült a c) és d) pontokkal.
    2) Korlátozásokkal végezhető eljárások. A következő borászati eljárások, folyamatok és kezelések csak az alábbi feltételekkel végezhetők: (…)

    • c) legfeljebb 0,5 térfogatszázalék alkoholtartalmú alkoholmentesített bor, pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor, gyöngyözőbor, szén-dioxid hozzáadásával készült gyöngyözőbor előállítása esetén engedélyezett a részleges vákuumos párologtatás függetlenül attól, hogy önmagában, vagy lepárlással kombinálva alkalmazzák-e, feltéve, hogy a hőmérséklet legfeljebb 75°C lehet és a szűrőpórusok mérete legalább 0,2 mikrométer;
    • d) legfeljebb 0,5 térfogatszázalék alkoholtartalmú alkoholmentesített, bor, pezsgő, minőségi pezsgő, illatos minőségi pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor, gyöngyözőbor, szén-dioxid hozzáadásával készült gyöngyözőbor előállítása esetén engedélyezett a lepárlás függetlenül attól, hogy önmagában, vagy a részleges vákuumos párologtatással kombinálva alkalmazzák-e, feltéve, hogy a hőmérséklet legfeljebb 75°C lehet és a szűrőpórusok mérete legalább 0,2 mikrométer.
  • A 11.7.1. (A kozmetikai termékek anyagaira vonatkozó előírások) 5) pontjában a mikrobák ellen használható anyagok felsorolása kiegészült a dehidroecetsavval.
    5) Mikrobák ellen a következő anyagok használhatók a hatályos jogszabályban rögzített maximálisan megengedett koncentrációban, a 11.9. fejezetben leírtak figyelembevételével:

    • g) Dehidroecetsav
  • A 12.2. (A termékek csomagolásának és más gazdasági szereplőkhöz, vagy termelőegységekhez történő (külső) szállításának előírásai) 1) pontja kiegészült:
    A számlákon, felvásárlási jegyeken egyéb pénzügyi bizonylatokon is fel kell tüntetni a következőket: Ellenőrizte a Biokontroll Hungária, HU-ÖKO-01. A gazdasági szereplőknek biztosítaniuk kell azt is, hogy a szállított termékek – az általános (nem bio) jelölési előírásokon túl, vagy azok mellett – legalább a következőket tartalmazó címkével, vagy a termék csomagolásához, a konténerhez, vagy a járműves, vagy ömlesztve szállításhoz egyértelműen hozzákapcsolható árukísérő bizonylatokkal legyenek ellátva. Ezeket az információkat elég a kísérőokmányon feltüntetni, ha az a termék csomagolásához, a konténeréhez, vagy a szállító járműhöz egyértelműen hozzárendelhető. Ennek a kísérőokmánynak a szállítóról, vagy a fuvarozóról is kell adatokat tartalmaznia.
  • A 7. melléklet 1.2.1. (Az eszközöknek és létesítményeknek a víziállatok távollétében való tisztítására és fertőtlenítésére szolgáló termékek) listája kiegészült az alkohollal és a kálium-permanganáttal.
    1.2. Az akvakultúrás állattartásban alkalmazható tisztító és fertőtlenítő termékek.
    – 1.2.1. Az eszközöknek és létesítményeknek a víziállatok távollétében való tisztítására és fertőtlenítésére szolgáló termékek
    (…)
    – alkohol
    – kálium-permanganát*
    * biocid termékként nem használhatók a *-gal jelzett anyagok és azok a termékek, amelyek ezeket tartalmazzák.

3. A Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. 2025. évi ellenőrzési és nyilvántartási díjai

Szerződésünk 5. pontja értelmében a tárgyévi díjváltozás az inflációt követi, továbbá a minimál díjak esetében az önköltséghez igazíthatók. 2025-ben kizárólag az inflációt érvényesítjük árainkban. Ennek megfelelően az alábbi szolgáltatási díjakkal számolhatnak T. Partnereink ebben az évben.

Feldolgozó-, forgalmazó-, export-, import-, gombatermesztő-, vadon termő növények, gombabegyűjtő-, tárolási- és alvállalkozói tevékenységek esetén:

  • ellenőrzés időtartamára: 24 700 Ft/megkezdett óra + 27% áfa;
  • felkészülés, értékelés és tanúsítás időtartamára*: 24 700 Ft/ megkezdett óra + 27% áfa;
  • kiszállási díj: 45 600 Ft + 27% áfa;
  • az éves díj legalább: 106 800 Ft + 27% áfa ellenőrzési és nyilvántartási díj és 45 600 Ft + 27% áfa kiszállási díj.

* A felkészülés, értékelés és tanúsítás idő tartama megegyezik az ellenőrzés időtartamával.

Mezőgazdaság, méhészet, akvakultúra esetén:

  • Szántóföldi növények 5 400 Ft/ha + ÁFA
  • Szőlő, gyümölcs, zöldség, gyógynövény 9 400 Ft/ha + ÁFA
  • Nem termő ültetvény 5 400 Ft/ha + ÁFA
  • Szálastakarmány-növények 3 600 Ft/ha + ÁFA
  • Fővetésű zöldtrágya növények 3 600 Ft /ha+ ÁFA
  • Gyep 360 Ft/ha + ÁFA
  • Ugaroltatott terület 1 700 Ft/ha + ÁFA
  • Egyéb (erdő, nádas, ökológiai kiegészítő terület stb.) 1 700 Ft/ha + ÁFA
  • Üvegház, fólia esetében (termesztő felület) 55 Ft/m2 + ÁFA
  • Állattartás (0,4-2 állategység/ha állatsűrűség) 2 600 Ft/állategység + ÁFA
  • Állattartás (0,4-2 állategység/ha állatsűrűség alatt, illetve felett) 3 900 Ft/állategység + ÁFA
  • Méhészet 430 Ft/család + ÁFA
  • Halastó 1 600 Ft/ha + ÁFA
  • Minimáldíj 152 400 Ft + ÁFA ellenőrzési és nyilvántartási díj és 4 900 Ft + ÁFA kockázatelemzési díj

4. Felhívás a kibocsátott számlák teljesítésére

A Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. szinte kizárólag a Partnerek által befizetett szolgáltatási díjból tartja fent magát. Ezért kéri minden Partnerét arra, hogy a számlán feltüntetett időpontig fizesse meg az ellenőrzési-tanúsítási szolgáltatási díjat. Ennek elmulasztása esetén a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. kénytelen a gazdasági életben általánosan alkalmazott eljárásokat igénybe venni a tartozások behajtása érdekében.

További eszközünk még jogszabályi felhatalmazás alapján visszatartani a tanúsítványokat és szerződésünk alapján megtagadni különböző igazolások kiadását. Az ilyen módszerek alkalmazása feszültségekkel jár és leggyakrabban jelentős mértékben emeli a tartozás-állományt.

Biokontroll Hungária Nonprofit Kft.