Tag Archive for: biofach

Az AMC – a korábbi évekhez hasonlóan – 2019-ben is lehetőséget biztosít a magyar biotermelő cégek számára a BioFach magyar nemzeti standján való megjelenésre. Olvass tovább

Tudósítás Nürnbergből

Ismét a biovilág fővárosa volt a barátságos bajor város, Nürnberg, ahol 2018. február 14-17. között rendezték meg a BioFach 2018-at, az ellenőrzött bioélelmiszerek és biotermékek vezető kereskedelmi világkiállítását és a kapcsolódó nagyszabású konferenciasorozatot. Természetesen most is önálló rendezvényként jelen volt a Vivaness 2018, a nemzetközi natúr és bio kozmetikai szakkiállítás, de – talán sokak bánatára – erről most kevesebb szó fog esni.

A száraz, de fontos tényszámok

A 29. alkalommal megrendezett BioFach, majd a később beindult Vivaness szakkiállítás hivatalos statisztikai adatai szerint most rekordszámú, 3218 kiállító volt jelen (2017-ben 2785, tehát idén közel 16%-kal több), továbbá 93 országból érkeztek (2017-ben 88-ból, tehát 6%-os a növekedés) és a gyors jelentések szerint, több mint 50 ezer látogató jelenléte mellett (ez hasonló 2017-hez).

A robbanásszerű kiállítói növekedés hatását jól jelzi, hogy a korábbi nyolc pavilon mellé két új pavilon megnyitására is szükség volt és éppen az egyik újban, a 4/A-ban kapott helyet a magyar stand is.

Szintén az erős általános ökogazdálkodási és bio­élelmiszer­ipari fejlődést mutatja, hogy a két újdonság-standon több mint 700 új termék került bemutatásra, amelyek alapjait mintegy 900 bejelentett és megvalósult innovációs eredmény alapozta meg.

A legtöbb kiállítót adó ország (a „BioFach’s top 6”) listája a következő: ismét Németország az első 803 kiállítóval, majd Olaszország (381), Spanyolország (173), Franciaország (160), Hollandia (113) és Ausztria (99) következett. Magyarország az összes megjelent 13 kiállítóval (11+2 BioFach és Vivaness) és a csökkenő létszámmal az alsó középmezőnybe szorult, hiszen 2017-ben még 18, míg a korábbi években 20-25 közötti kiállítóval szerepeltünk (pl. 2009-ben 22-vel).

A kiállítást kísérő programként négynapos, hatalmasra duzzadt kereskedelmi, tudományos és szakmai világkonferencia került megrendezésre a jövőt jelentő új generáció témakör kiemelésével. A rendezvényen 246 program és különféle esemény zajlott le mintegy ezer előadással a Kongresszus-centrumban és a kiemelt standokon (jellemzően 2017-ben csak 120 program volt, tehát idén megduplázódott a számuk!). Az itt is meglevő német és észak-európai hegemónia mellett, sajnos közép- és kelet-európai előadó csak itt-ott szerepelt, magyarországi pedig csak egy, mégpedig dr. Drexler Dóra, igaz, hogy ő két konferencián is.

Kiemelt programok és meghatározott tendenciák

A kiállításon az egyik legnagyobb érdeklődés és a konferenciák kulcstémája is az elkövetkező új generáció (Következő Generation) kérdésköre felé fordult. Idén ez a téma helyettesítette a korábban és minden évben meghirdetett „meghívott ország” státuszát is. Az ökogazdálkodás, az élelmiszerfeldolgozás és a biokereskedelem jövőjét fókuszba állító főtémát a kiállítás- és a kongresszus-megnyitók, valamint két csak ezzel foglalkozó nagystand is kitüntető figyelemmel értékelte, továbbá még 13 speciális konferenciának is ez volt a fő területe. A témafelvetés és megoldáskeresés folyamatához kapcsolódva Markus Arbenz IFOAM igazgató bejelentette, hogy meghirdetik az „Organic 3.0” koncepciót, amely a múltszázadvégi Organic 1.0 és a ma is futó Organic 2.0 stratégiai program után a jövőbeni minél zökkenőmentesebb generációváltást hivatott elősegíteni és lebonyolítani.

Az Organic 3.0 tehát kiemelten kíván megoldásokat és módszereket találni pl. a folyamatos és megalapozott bio-fejlődés megtartására, az új szellemiségek és elhatározások, valamint az új lehetőségek, a motiváltság és a kiváló felkészültség megteremtésére; továbbá – nem utolsósorban – a pioneer és az új generáció közötti zavartalan együttműködés megvalósulására.

A továbbiak szerint a kiemelkedő és fejlesztendő témakörök (Congress Highlight) meglévő globális területei (pl. klímaváltozás, fenntarthatóság, GMO, lokalitási karakterek stb.) mellett további újak és konkrétabbak is szerepeltek – mintegy a jövőbeni termelési-kereskedelmi trendeket is meghatározóan –, mint az olívaolaj specialitások fejlesztése; a táplálkozási fehérjét jobban biztosító program elindítása, pl. algakészítményekre alapozva; továbbá a fűszernövény termékek körének jelentős bővítése. Mindezen témákat nagy érdeklődés mellett 8 nagy konferencia keretében dolgozták fel.

Ugyanígy a nagy fejlesztés alatt lévő biotermék készítmények közül is igen fontosnak ítélték pl. a vegetáriánus élelmiszereket (13 konferencia és mintegy 1200 kiállító), az olívaolaj készítményeket (14 konferencia és több mint 200 kiállító), valamint a bioborokat (11 konferencia és 129 kiállító).

Nem maradtak el idén sem a nagy elismerési események, hiszen a nagyon ünnepélyes körülmények között ezen a BioFachon is átadták pl. a Legjobb új termék, az Olíva Olaj Csúcstermék és a Mundus Vini nemzetközi biobor díjat, valamint a legeredményesebb Fiatal Bioinnovációs Társaság kitüntetését is. Ide tartoznak a bioélelmiszerek üzleti forgalmában legnagyobb növekedést elért országok versenye is, amiben Franciaország és Svédország mutatta a legjobb eredményt 20-20%-ot meghaladó többlet-forgalommal 2016-ban. Mögöttük Németország 14,6%-os, Olaszország 14%-os és Ausztria 10%-os forgalomnövekedéssel.

Megkülönböztetett figyelemmel, újonnan hirdették meg a Nürnberg the Organic City programot, amiben a városnak bioélelmiszerek népszerűsítésében és forgalmazásában, a BioFachon kívül megmutatkozó nagy jelentőségű intézkedéseit és eredményeit mutatták be. Nem is minden alap nélkül, hiszen – többek között – közismertté vált, hogy az 500 ezer lakosú német-bajor városban hat ellenőrzött biogazda-piac, továbbá 57 bio szakbolt és áruház, valamint 48 bioétterem, kávézók, büfék stb. van. (Megjegyzem: gondoljunk csak ezek alapanyag-ellátási igényére és a bioszemlélet ilyen formájú terjesztésére is…, tehát itt is van hová fejlődnünk idehaza.) A nürnbergi bioszámok mellett még szintén ugyanennyi Reformház, Fair Trade, Slow Food, Vegán és régiós termékeket forgalmazó kereskedelmi szerveződés is jelen van.

A magyar kiállítás és szereplés

Az Agrármarketing Centrum (AMC) lelkes szervezésében a BioFach 4/A pavilon 411-es közösségi standján helyezkedett el a 11 magyar kiállító, valamint a Vivaness-en is volt 2 kiállítónk. Az AMC részéről Czakó Alexandra és Köckné Nagy Viktória kiállítás- és rendezvényszervező volt a stand kedves háziasszonya. A hazai kiállítókat látogatásával megtisztelte a müncheni magyar Főkonzulátus részéről Barabás Emőke és Schüschletz Sándor külgazdasági attasé, valamint Illés Bálint tanácsos, mezőgazdasági és környezetügyi szakdiplomata, továbbá a Földművelésügyi Minisztérium részéről dr. Lucskai Attila ökogazdálkodási szakreferens.

A hazai stand termelő, termékforgalmazó kiállítói a következők voltak: Biopont Kft. (glutén- és laktózmentes extrudált és puffasztott termékek); Gyöngyösi és Társai Kft. (különféle gombatermékek, „Dr. Ganolife” márka alatt); HFI Kft. (finomra őrölt és sterilizált fűszerpaprika, zöldség és egyéb növényi porkészítmények); RUBIN Szegedi Paprika Feldolgozó Kft. (szegedi fűszerpaprika- és borsőrlemények, valamint bors magolaj); Szimita-Trade Kft. (glutén- és laktózmentes extrudált sznekkek, valamint pattogatott kukorica); Biohungaricum Kft. (fagyasztott gyümölcs, zöldség, gabona, olajos mag, konzerv-alapanyagok, különféle pürék és fűszerpaprika őrlemények); Corn Oil Press Kft. (hidegen sajtolt zöldségolajok „Grapoila” márka alatt); Rédei ’97 Bt. (különféle gabona- és egyéb növényi alapú tésztafélék); Ziegler Kft. (gluténmentes ostya- és keksztermékek); Silvestris és Szilas Kft. (különböző illóolajkészítmények „Silvestris” márka alatt); Schmidt und Co. (különféle gyógynövény alapanyagok és termékek). Természetesen a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. is képviseltette magát dr. Roszík Péter ügyvezető képviseletében a BioFachon.

A magyar stand (Fotó: NürnbergMesse)

A magyar standon változó látogatói intenzitás mellett folyt a marketing és az üzletelőkészítési munka. Egy-két nagyon alaposan felkészült cégnél előrendelés, illetve szállítási megállapodás is történt. Általánosságban egy szűk tájékoztató anyaggal rendelkező, nagyon keveset bemutató és kínáló, kissé bágyadt hangulatú országkiállításnak mutatkozott az egész. Ez annál is inkább kitűnt, hogy a magyar stand mellett, körbe-körbe nagyon is élénk és pezsgő élet folyt a cseh, az ukrán, a szerb, a bosnyák és a kanadai standon. Eleve ezen országstandok többsége igen magas építésű installációval készült, így szinte elveszett mögöttük a magyar stand, tehát nehezen volt megtalálható, hiszen már csak akkor tűnt szembe, amikor közvetlen közel ért a látogató. Ennél is fontosabb az a számunkra hátrányos különbség, ami ezeken a standokon a folyamatos és kedves invitálásban, a finom falatok és borok kínálásában (akár a standon kívül is körülhordozva) és a nagy tárgyaló területek állandó, tömött lefoglaltságában mutatkozott meg. Ezen országoknál nem volt látható gazdátlan, „éppen” senki által nem képviselt kiállítói hely.

Mindezek mellett a hazai stand 2018-as résztvevőinek minden elismerés kijár, mert az összes nehézség ellenére megtartották és képviselték a magyar biotermék magas színvonalát. A maiak nem tehetnek róla, hogy eltűntek a kiállításról az elmúlt évek, évtizedek nagy magyar BioFach-sikertermékei, mint pl. a bioméz, a biohúsáruk, a biolekvárok és konzervek, a bioborok és pálinkák stb.-stb., pedig ezek igazi nemzeti jellegű és sikeresen értékesíthető termékek voltak.

Nem örömteli, de fontos megjegyezni, hogy például a termékversenyeken, az újdonság és innovációs bemutatókon, a kiállítási és külső média-felületeken, a meghatározó konferenciákon (az említett egyet kivéve) egyetlen hazai szereplő sem volt.

Tényleg van mit bepótolnunk, felzárkóznunk és a korábban méltán elismert hazai bioélelmiszerek és termékek felkészültebb BioFach-bemutatkozását megszerveznünk. Vegyük biztatásként figyelembe, hogy a közép-kelet-európai régióban elsőként 1994-ben (!) az akkori Biokultúra Egyesület jelent meg először nagy feltűnést keltő, önálló és jelentős területű standdal a BioFachon.

Dr. Márai Géza
(Biokultúra 2018/1-2)

2018. február 14–17. között a németországi Nürnbergben került megrendezésre az idei BIOFACH és vele egyidőben a VIVANESS nemzetközi kereskedelmi kiállítás és vásár. A bio élelmiszereket, valamint a természetes és bio testápolási termékeket előállító gazdasági szereplőket 3218 kiállító képviselte, akik 93 ország ökológiai termékeinek színes palettáját mutatták be. A rendezvényre 134 országból összesen 50 000 látogató érkezett.

Az elmúlt gazdasági év eredményeiről mindkét szektor képviselői elégedetten nyilatkoztak. Az ökológiai termékek piacán Németország, ahol az ottani gazdaságok 10%-a már ökológiai gazdálkodás folytat, mintegy 10 milliárd eurós bevételt ér el. A természetes és bio kozmetikumokat előállító szektor szintén jó évet zárt 2017-ben; Németországban az elmúlt év során mintegy 1,2 milliárd euró értékben adtak el természetes alapú szépségápolási termékeket.

A rendezvény kiemelkedő gondolata és témaköre volt a Következő Generation, vagyis a jövő generációjának kérdésköre. Több szempontból bemutatásra került, hogy egy új, ökológiai szemléletű generáció van felnövekvőben, inspiráló ötletekkel, projektekkel, jövőbeli tervekkel és igazi elkötelezettséggel az ökológiai termékek iránt. A piac ugyanakkor elszántan keresi annak megoldását, hogyan érheti el a fiatal felnőttek, mint jövőbeli vásárlók célcsoportját.

Az ökológiai gazdálkodás további növekedése az állattenyésztésben és növénytermesztésben szintén fontos fókusza volt az eseményeknek. A rendezvény során megtartott mintegy 150 megbeszélés és előadás 9000 résztvevőt vonzott. A Biofach fő szervezője szerint a pozitív légkör az egész rendezvény során érezhető volt. A szakma képviselőit idén is lenyűgözte a nemzetközi piac változatossága, professzionalizmusa és a szektor szereplőinek elkötelezettsége világszerte.

Forrás: www.biofach.de
(Biokultúra 2018/1-2)

2017. február 15. és 18. között került megrendezésre Nürnbergben a világ vezető nemzetközi bioélelmiszer és bioáru szakkiállítása, továbbá a naturkozmetikumok nemzetközi szakkiállítása, a BioFach és a Vivaness. Olvass tovább

2017. február 15 és 18. között került megrendezésre Nürnbergben a világ vezető nemzetközi bioélelmiszer és bioáru szakkiállítása, továbbá a naturkozmetikumok nemzetközi szakkiállítása, a BioFach és a Vivaness.  Olvass tovább

Az ökológiai gazdálkodás legfrissebb világszintű adatait a svájci ökológiai mezőgazdasági kutató intézet (FiBL) és az ökológiai gazdálkodók mozgalmainak nemzetközi szervezete (IFOAM) közösen mutatta be az idei BioFach kiállításon februárban. Olvass tovább